Wczoraj ogłoszony został przetarg na dostawę trolejbusów wyposażonych w akumulatory pozwalające na jazdę bez zasilania z sieci. Wkrótce miasto ma ogłosić kolejne zamówienie, tym razem na autobusy elektryczne.
Najświeższe zamówienie dotyczy dziesięciu trolejbusów o „standardowej” długości, czyli 12-metrowych. W każdym z nich powinno się mieścić co najmniej 75 pasażerów, z czego minimum 29 na miejscach siedzących. Przestrzeń dla osób stojących i tych na wózkach (lub w wózkach) będzie koło środowych drzwi i dostępu do niej nie mogą ograniczać żadne poręcze.
Takie są warunki stawiane przez Zarząd Transportu Miejskiego, który wczoraj ogłosił przetarg na dostawę trolejbusów. Na oferty będzie czekać do 26 marca. Nowe pojazdy nie wyruszą na ulice zbyt szybko. Dostawa ma nastąpić do 2 września przyszłego roku.
ZTM wymaga, by w każdym z pojazdów była klimatyzacja oraz biletomat przyjmujący monety i karty. Oczekuje również wyposażenia trolejbusu w baterie pozwalające na jazdę bez zasilania z sieci. Podczas jazdy „na bateriach” ogrzewanie oraz klimatyzacja mają się automatycznie wyłączać, a kierowca będzie mógł je włączyć ręcznie, o ile poziom naładowania baterii nie będzie niższy niż 50 proc. System czuwający nad stanem baterii ma przekazywać dane do zajezdni, gdzie dyspozytor będzie mógł śledzić informacje na bieżąco. Kolejnym „gadżetem” będzie system zliczający wsiadających i wysiadających pasażerów.
Jeszcze w tym roku, najpóźniej 21 maja, dostarczone mają być inne trolejbusy, już zamówione przez Zarząd Transportu Miejskiego. Mowa o 15 przegubowcach, których producentem będzie lubelski Ursus.
Autobusy i ładowarki
Najpóźniej w przyszłym miesiącu można się za to spodziewać przetargu na autobusy z napędem elektrycznym. Będzie to pierwsze z dwóch zaplanowanych na ten rok zamówień na takie pojazdy.
– Łącznie w 2018 r. planujemy ogłosić postępowania przetargowe na zakup 32 autobusów elektrycznych – zapowiada Paweł Paszko z Zarządu Transportu Miejskiego. Wiosenny przetarg obejmować ma również dostawę czterech ładowarek dla takich autobusów. Wszystkie te urządzenia mają trafić na nową pętlę komunikacyjną, która została zaplanowana na końcu przebudowywanej już ul. Choiny.