Nadal nie widać poprawy na rynku nowych aut osobowych. W sierpniu Polacy kupili 20 tys. 309 samochodów, czyli o niemal 8 proc. mniej niż w lipcu i o 14,4 proc. mniej niż rok wcześniej – podała we wstępnym raporcie, analizująca rynek motoryzacyjny, firma Samar.
– Sierpień był kolejnym miesiącem zapaści rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Jednocześnie w zatrważającym tempie rośnie import samochodów używanych, zwłaszcza z krajów Europy Zachodniej. Wstępne dane służb celnych wskazują, że sierpniowy import utrzyma się na poziomie czerwca i lipca, a więc przekroczy
100 tysięcy sztuk – wyjaśnił w raporcie Wojciech Drzewiecki z Samara.
Zdaniem analityków z Samara, większość importu będą stanowiły auta o ponad 8-letnim okresie eksploatacji, często powypadkowe. Kolejną przyczyną załamania rynku samochodowego w Polsce jest obowiązująca od 1 maja 2004 roku nowa ustawa o VAT, która ogranicza odpis tego podatku przy zakupie samochodów przez firmy. Następnym czynnikiem kształtującym wielkość sprzedaży są ceny. Trwający od kilku miesięcy proces tzw. harmonizacji cen wciąż jest kontynuowany.
Mimo że w Polsce ceny przed opodatkowaniem i ceny sprzedaży brutto wzrosły (w lipcu o 6,1 proc. w stosunku do poprzedniego roku), to i tak są najniższe w Europie. Dotyczy to szczególnie cen samochodów z najpopularniejszych segmentów na polskim rynku m.in. mini i klasy niższej średniej.
Pod względem sprzedaży w ciągu ośmiu miesięcy 2004 roku liderem pozostaje Fiat, który sprzedał od początku roku 40 tys. 564 samochody osobowe, czyli o 13,2 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Udział tej marki w rynku wynosi obecnie 17,3 proc., a rok wcześniej było to 16 proc.
Na drugiej pozycji znajduje się Skoda z wynikiem 29 tys. 576 aut, o 6,7 proc. większym niż przed rokiem. Udział czeskiego producenta w polskim rynku wynosi na koniec sierpnia 12,6 proc. (12,4 proc. przed rokiem).
Trzecią lokatę ponownie zajmuje Toyota. Na zakup japońskich aut zdecydowało się 26 tys. 726 osób, co oznacza wzrost o 11,7 proc. Udział marki w rynku zwiększył się w sierpniu z 10,7 proc. (w sierpniu 2003 r.) do 11,4 proc. Czwarta miejsce należy do Opla, który sprzedał w okresie od stycznia do końca sierpnia 23 tys. 96 aut. Zajmująca piąte miejsce na liście firma Renault sprzedała 22 tys. 587 aut. Na szóstej pozycji znajduje się Ford ze sprzedażą 21 tys. 656 samochodów. Dalsze miejsca zajmują kolejno: Peugeot z wynikiem 15 tys. 913 aut, Volkswagen – 10 tys. 476 sztuk, Citroën – 8 tys. 274 i Honda – 7 tys. 286 aut.