W miarę usuwania szronu z zewnętrznej powierzchni szyby, powierzchnia wewnętrzna coraz bardziej pokrywa się rosą, a nawet zamarza. Łatwo sobie z tym poradzić, jeśli w samochodzie mamy klimatyzację.
Wielu kierowców uważa, że klimatyzacja jest przydatna tylko w lecie. Tymczasem układ klimatyzacji sprzężony z układem ogrzewania, dzięki filtrom osusza powietrza wewnątrz pojazdu i szybko usuwa wilgoć z kabiny pojazdu. A jaki to daje efekt? Wilgoć nie powoduje zaparowania szyb, zachowana jest dobra przejrzystość. A to ma kapitalne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu codziennego użytkowania samochodu.
- Klimatyzacja przez wielu kierowców jest traktowana jako schładzać podczas gorących letnich dnie. Tymczasem klima jest sprzężona z układem ogrzewania samochodu. Oba układy bez przeszkód mogą pracować razem. Używanie klimatyzacji zimą sprawia, że do kabiny, dzięki precyzyjnym filtrom, jest dostarczane czyste i suche powietrze - mówi Waldemar Cholewski z kierownik serwisy w Kępa Auto Centrum. - Dzięki usunięciu nadmiaru wilgoci przez te filtry nie występuje zjawisko roszenia szyb. Trzeba przyznać dość kłopotliwe podczas jazdy. Klimatyzacja usuwa nadmiar wilgoci z kabiny pojazdu, skrapla ją w parowniki i usuwa na zewnątrz.
A wilgoć wciska się do samochodu każdą możliwa droga. Mokre buty, śnieg na dywanikach, to tylko niektóre źródła wody w samochodzie.
Klimatyzacja jak każde urządzenie musi być utrzymywane w pełnej sprawności. - Nie zapomnijmy, aby uruchamiać klimatyzację przynajmniej na 30 minut tygodniowo, bez względu na porę roku - dodaje Cholewski.
Waldemar Cholewski, kierownik serwisu Kępa Auto - Centrum
Dbaj o klimatyzację
Klimatyzacja, jak każde urządzenie, wymaga regularnych przeglądów. Częstą awarią tego układu jest rozszczelnienie. W sposób naturalny ubywa czynnika chłodzącego, mniej więcej 200-250 gram na rok. Innym ważnym zabiegiem, jaki powinno się przeprowadzać, co najmniej raz do roku, jest dezynfekcja przewodów i parownika. W ten sposób można pozbyć się grzybów, które są przyczyną min. nieprzyjemnego zapachu z klimatyzacji. Nie wolno też zapomnieć, aby raz do roku wymienić filtr kabinowy. Zanieczyszczenie filtra powoduje brak pełnego przepływu powietrza do wnętrza samochodu. Czynności serwisowe można wykonywać bez względu na porę roku. Nie zapomnijmy także o regularnym używaniu klimatyzacji W systemie krąży płyn smarujący wszystkie podzespoły, zwłaszcza elementy ruchome sprężarki. Regularne użytkowanie klimatyzacji zapobiega korozji uszczelek gumowych i złącz przewodów, co jest powodem nieszczelności. Ponowne ładowanie systemy czynnikiem chłodzącym to koszt około 100 złotych plus cena chłodziwa.