Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przedstawił listę stacji, na których od 16 stycznia do 31 października 2017 roku kontrolowana była jakość paliw. W niektórych stwierdzono nieprawidłowości
W tym czasie przeprowadzono 1552 kontrole. Z najnowszego raportu wynika, że norm nie spełniało 2,5 proc. stacji. Jest to lepszy wynik, w porównaniu do 2016 roku, kiedy 3,3 proc próbek nie spełniało norm.
Na liście są m.in. stacje z woj. lubelskiego. Nieprawidłowości stwierdzono na stacji w Turowie w pow. radzyńskim i w miejscowości Osiny koło Puław.
W pierwszym przypadku kontrolerzy stwierdzili w oleju napędowym niewłaściwą temperaturę zapłonu, a w Osinach po sprawdzeniu benzyny, stwierdzono niewłaściwą "badawczą i motorową liczbę oktanową oraz temperaturę końca destylacji".
Pełny raport do pobrania tutaj w pliku PDF.
Wyniki badań jakości paliwa zostały opisane w następujący sposób:
a) litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.
b) symbole wymienione poniżej oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych:
G - Gęstość w temp. 15ºC
MON - Motorowa liczba oktanowa MON
RON - Badawcza liczba oktanowa RON
S - Zawartość siarki
Sf 100- Skład frakcyjny do temp. 100ºC odparowuje
Sf 150 - Skład frakcyjny do temp. 150ºC odparowuje
Sf-250 - Skład frakcyjny do temp. 250ºC odparowuje
Sf-350 - Skład frakcyjny do temp. 350ºC odparowuje
Sf-70 - Skład frakcyjny do temp. 70ºC odparowuje
Sf-95% - Skład frakcyjny 95% (V/V) destyluje do temperatury
Sf-FBP - Temperatura końca destylacji
Sf-R - Pozostałość po destylacji
TZ - Temperatura zapłonu
VP - Prężność par, DVPE
E - przekroczona zawartość eterów,
O - przekroczona zawartość tlenu,
Me - przekroczona zawartość metanolu,
B - przekroczona zawartość benzenu.
W wykazie obok ww. symboli podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości.
Pełny raport do pobrania tutaj w pliku PDF.