Sprawnie działające hamulce to jeden z podstawowych warunków bezpiecznej jazdy samochodem. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o ich regularnym kontrolowaniu. Wadliwe hamulce albo stary płyn hamulcowy mogą niebezpiecznie wydłużyć drogę hamowania lub spowodować awarię całego układu. Ma to szczególne znaczenie w sytuacjach zagrożenia.
Zaprojektowany przez Boscha ABS obchodził w ubiegłym roku swoje 25-lecie. W roku 1987 na bazie ABS wprowadzono do produkcji seryjnej system ASR, regulujący poślizg kół przy ruszaniu, dzięki czemu auto może lepiej przyspieszać również na powierzchni o obniżonej przyczepności. Elektroniczny system kontroli trakcji (ESP), uważany obecnie za najbardziej kompleksowy system modulacji siły hamowania, został zaprezentowany przez firmę Bosch w 1995 roku. Wpływa on na poprawę stabilności pojazdu nie tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze.
Aby systemy bezpieczeństwa funkcjonowały właściwie, konieczne są regularne przeglądy samochodu, nie można również zapomnieć o doborze właściwych płynów hamulcowych. Płyn hamulcowy, jako ciecz higroskopijna, chłonie wodę z powietrza. Ponieważ zbyt duże (około
3-procentowe) stężenie wody w płynie powoduje utratę sprawności hamulców oraz korozję elementów układu hamulcowego, co 1–-2 lata lub po przejechaniu 20–40 tysięcy kilometrów płyn powinien być wymieniany. O jakości płynu decyduje jego lepkość, odporność na wysokie temperatury, właściwości smarne oraz zgodność z pozostałymi elementami układu hamulcowego.
Obecnie na rynku polskim najpopularniejsze są płyny hamulcowe o oznaczeniu DOT 3, DOT 4 i DOT 5,1. Myśląc o poprawie warunków pracy i skuteczności działania aktywnych systemów bezpieczeństwa ABS, ASR czy ESP, Bosch opracował i wprowadził do sprzedaży w styczniu 2005 roku nowy płyn hamulcowy DOT 4 HP. Charakteryzuje się on niskim współczynnikiem lepkości w szerokim zakresie temperatur, dzięki czemu poprawia się działanie hamulców. Lepszy jest również komfort kierowania pojazdem, ponieważ zmniejsza się uczucie „chrobotania” pod pedałem hamulca. Co ważne, nawet w ekstremalnie niskich temperaturach płyn zapewnia poprawne i szybkie działanie systemów bezpieczeństwa.
Nowy płyn jest w pełni mieszalny z DOT 4 według norm SAE J 1703 oraz FMVSS 571.116. Nie powinien być stosowany do układów z płynem mineralnym. DOT 4 HP można kupić w warsztatach i sklepach motoryzacyjnych. Jak każdy płyn hamulcowy DOT 4 HP powinien być wymieniany w warsztatach samochodowych.