Ryki, a potem długo nikt. Jeden samorząd w województwie lubelskim bardzo aktywnie stara się o pieniądze na połączenia autobusowe. Pozostałe w większości starają się o pieniądze na pojedyncze trasy, albo nie robią tego wcale.
O tym, że samorządy niezbyt chętnie korzystają z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych mówił kilka tygodni temu wojewoda lubelski. Podawał przykład naboru na ten rok: – 14 gmin, które skorzystały, na 213 w województwie lubelskim, to niedużo – mówił Lech Sprawka.
Statystyki potwierdzają, że zainteresowanie programem wprawdzie z roku na rok rośnie, ale w niezbyt oszałamiającym tempie. W pierwszym rozdaniu samorządy z województwa lubelskiego miały do dyspozycji ponad 24 mln zł. Wnioski złożyło jednak tylko 15 jednostek samorządu terytorialnego, na łączną kwotę nieco ponad pół miliona złotych. Od kolejnych edycji roczna pula dla naszego regionu urosła do ponad 66 mln zł, ale wciąż nie była wykorzystywana nawet w jednej trzeciej. W 2020 roku 25 samorządów uzyskało dotacje w wysokości 4 mln 852 tys. zł. W mijającym roku ze wsparcia skorzystało 27 jednostek, otrzymując łącznie 13,5 mln zł.
W przyszłorocznej edycji funduszu będą uczestniczyć 33 samorządy: 19 gmin, 13 powiatów oraz samorząd województwa. W sumie zorganizują one 259 linii autobusowych. Aż 80 z nich szykuje gmina Ryki, która pod tym względem wskazywana jest przez wojewodę jako wzór do naśladowania. – To idealny model porozumienia między powiatem, a gminami – chwalił Lech Sprawka.
– Z programu korzystamy od samego początku. To rozwiązanie pozwoliło nam zachować dotychczasowe połączenia i przywrócić wiele z tych, które zostały zlikwidowane w ostatnich latach. Z naboru na nabór tras przybywa, udaje nam się rozwijać tę działalność – mówi burmistrz Ryk Jarosław Żaczek. Kursy wykonuje będący gminną spółką komunalną PKS Ryki. Przedsiębiorstwo obsługuje zresztą także linie finansowane w ramach rządowego funduszu przez ryckie starostwo.
Wśród powiatów pozytywnie wyróżniają się: powiat łukowski (34 linie), lubartowski (24) i lubelski (16). W przyszłym roku po raz pierwszy z dotacji skorzystają gminy: Opole Lubelskie, Konopnica (pow. lubelski), Dzierzkowice (pow. kraśnicki), Kraśniczyn (pow. krasnostawski) i Sławatycze (pow. bialski) oraz powiat świdnicki.
Wykaz wniosków o objęcie dopłatą w roku 2022 z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych
Gminy: liczba linii i ich długość
Gmina Chodel |
3 |
105 |
Gmina Dzierzkowice |
1 |
13 |
Gmina Głusk |
3 |
52,2 |
Gmina Kłoczew |
2 |
57,4 |
Gmina Konopnica |
1 |
14 |
Gmina Konstantynów |
2 |
55 |
Gmina Kraśniczyn |
1 |
15 |
Gmina Nałęczów |
3 |
19,6 |
Gmina Niemce |
8 |
170,2 |
Gmina Opole Lubelskie |
3 |
80,6 |
Gmina Piaski |
7 |
803 |
Gmina Poniatowa |
4 |
92,6 |
Gmina Ryki |
80 |
1830 |
Gmina Sławatycze |
1 |
47 |
Gmina Spiczyn |
5 |
133,5 |
Gmina Szczebrzeszyn |
3 |
30,3 |
Gmina Tuczna |
3 |
119 |
Gmina Ulhówek |
8 |
259 |
Gmina Wólka |
1 |
34 |
Powiaty: liczba linii i ich długość
Powiat Bialski |
4 |
97 |
Powiat Janowski |
2 |
55 |
Powiat Krasnostawski |
4 |
106 |
Powiat Lubartowski |
24 |
790,3 |
Powiat Lubelski |
16 |
444,8 |
Powiat Łukowski |
34 |
1295 |
Powiat Opolski |
4 |
136,6 |
Powiat Parczewski |
1 |
27 |
Powiat Radzyński |
9 |
389,5 |
Powiat Rycki |
7 |
144 |
Powiat Świdnicki |
1 |
22 |
Powiat Tomaszowski |
1 |
42 |
Powiat Włodawski |
8 |
350,5 |
Województwo: liczba linii i ich długość
Województwo Lubelskie |
5 |
318 |