W poniedziałek do Świdnika dotarł pierwszy wielozadaniowy śmigłowiec morski AW101. Jego lot zarejestrowali pasjonaci z grupy Lublin Spotters.
W kwietniu 2019 r. MON podpisało w zakładzie PZL–Świdnik umowę na dostawę czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP To śmigłowce przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Wyposażone są również w sprzęt medyczny i dostosowane są do misji poszukiwawczych i ratowniczych. Do służby mają wejść na jesieni tego roku.
AW101 to wielozadaniowy, trzysilnikowy śmigłowiec opracowany w kooperacji brytyjsko–włoskiej i produkowany w zakładach w angielskim Yeovil i włoskim Vergiate.
O tym, że pierwszy egzemplarz jest w drodze z Wielkiej Brytani do Polski, informował w poniedziałek na Twitterze Mariusz Błaszczak, szef resortu obrony.
Rozpoczęły się dostawy śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych #AW101. Pierwszy egzemplarz jest już w drodze do Polski! pic.twitter.com/TCfUCgekpq
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) August 7, 2023
Na mocy kontraktu, podpisanego pomiędzy należącymi do koncernu Leonardo zakładami WSK PZL Świdnik S.A. oraz ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia 26 kwietnia 2019 roku, do lotnictwa morskiego trafią cztery śmigłowce tego typu. Polska zamówiła konfigurację ZOP z modułem CSAR, ale szczegóły nadal pozostają niejawne.
Przebazowanie do Świdnika oznacza, że najprawdopodobniej w najbliższych tygodniach śmigłowiec przejdzie kolejną fazę prób bądź odbiorów.
Umowa z 2019 roku opiewa na 1,65 mld zł. Program testów w Świdniku obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia.
W Lotnictwie Marynarki Wojennej RP śmigłowce ciężkie AW10 mają zastąpić posowieckie maszyny Mi-14 które przeszły już liczne modernizacje i remonty a ich okres eksploatacji nieubłaganie zbliża się do końca. Nowe maszyny trafią do 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie, gdzie w oczekiwaniu na dostawę przygotowano infrastrukturę w postaci hangarów, płaszczyzn postojowych czy budynków technicznych.