Syropy, herbaty, napoje, dżemy – to flagowe produkty firmy „Herbapol-Lublin”. Ale lubelski Herbapol to coś więcej – to ponad siedem dekad pełnej natury historii i wytyczania trendów na polskim rynku spożywczym.
Wszystko zaczęło się po II wojnie światowej. W 1949 roku w stolicy powstało Zjednoczenie Przemysłu Zielarskiego, które miało oddziały terenowe w wielu miastach. Także w Lublinie. W oparciu o majątek lubelskiego oddziału w 1951 r. utworzono Lubelskie Zakłady Surowców Zielarskich, które osiem lat później przemianowano na Lubelskie Zakłady Zielarskie Herbapol. To właśnie wtedy w ofercie przedsiębiorstwa pojawiły się pierwsze syropy i herbatki, które wciąż są znakiem rozpoznawczym firmy.
W nowym już wieku firma zintegrowała firmy z sektora zielarskiego i spożywczego: Herbapol-Łódź, Herbapol-Gdańsk, Herbapol-Białystok, Bio-Active Dystrybucja oraz Przetwórnię Owoców i Warzyw w Lubawie.
– Jako lider rynku w praktycznie wszystkich sprzedawanych przez nas kategoriach, zgodnie z założeniami strategii rozwoju oferty produktowej, co roku poszerzamy nasze portfolio, wprowadzając na rynek nie tylko nowe warianty znanych i lubianych przez konsumentów produktów, ale i nowości, inspirowane nie tylko naturą, ale także światowymi trendami i ciągle zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. W 2019, jubileuszowym roku, były to m. in. napoje ziołowe i herbaciane, których oferta w tym roku poszerzyła się o kolejne dwa warianty – mówi Evangelos Evangelou, prezes zarządu „Herbapol-Lublin”. – W odpowiedzi na potrzeby czwartego już pokolenia konsumentów, którzy obdarzyli nas zaufaniem, wprowadziliśmy na rynek linię produktów Herbapol BIO. Znajdziemy w niej produkty z charakterystycznym zielonym listkiem, który jest potwierdzeniem wysokiej jakości oraz spełniania wszelkich norm dla produkcji ekologicznej.
COVID-19 nie wpłynął znacząco na strategię i wyniki firmy. – Sytuacja epidemiologiczna zaskoczyła nas wszystkich, ale dzięki szybkiej reakcji i odpowiedniej strategii sprostaliśmy temu wyzwaniu. Wdrożyliśmy w firmie dodatkowe zasady związane z bezpieczeństwem naszych pracowników, dokładając wszelkich starań, by zachować ciągłość produkcyjną – mówi Evangelos Evangelou i dodaje: – W tym trudnym czasie dwukrotnie przekazaliśmy też produkty do szpitali i stacji pogotowia w województwie lubelskim. Wspieraliśmy też, we współpracy z restauracją Belvedere, personel warszawskich szpitali dostarczanymi codziennie przez kilka miesięcy posiłkami. To był nasz sposób na wyrażenie wsparcia i wdzięczności wobec osób, które codziennie stawały do walki z pandemią.
Odpowiedzią na epidemię było też uruchomienie w drugiej połowie maja nowego sklepu internetowego. – Rynek e-commerce nieustannie się rozwija. Zakupy online zyskują coraz większą popularność, zwłaszcza w ostatnim czasie, a e-herbapol.com.pl to miejsce, w którym konsumenci znajdą produkty wszystkich naszych marek oraz szybko i sprawnie przejdą przez proces zakupowy. To kolejny krok w naszej strategii bycia bliżej klienta i intensywnego promowania nowości produktowych – mówi Anna Mrożewska, dyrektor marketingu „Herbapol-Lublin”.
Takie podejście do prowadzenia biznesu procentuje. Firma została niedawno wyróżniona przez Kapitułę Certyfikacji Krajowej nagrodą w konkursie Best Quality Employer. Pod uwagę brano m. in. poziom zatrudnienia, poziom rotacji pracowników, formy zatrudnienia, rozwój kwalifikacji zawodowych, szkolenia, ścieżki kariery i awansu, warunki rekrutacji oraz zarządzanie kompetencjami.
– To sukces nas wszystkich, zwłaszcza że konkurs odbywał się w okresie, kiedy wszystkie firmy stawały w obliczu niecodziennych wyzwań wynikających z pandemii. Dlatego tym bardziej jesteśmy dumni z tego, że konsekwentnie realizowana od kilku lat strategia HR, w budowaniu której bierzemy pod uwagę opinie i sugestie pracowników, wyrażone w trakcie corocznego Badania Zaangażowania, została doceniona przez niezależną organizację – mówi Katarzyna Frankowska, dyrektor ds. personalnych w „Herbapol-Lublin”.