Mieszkańcy Białej Podlaskiej, Terespola i okolic protestują przeciwko kolejnemu pogorszeniu komunikacji kolejowej. Już ponad 250 podpisów złożyli na petycji w sprawie przywrócenia połączeń.
– Regularnie korzystam z pociągów relacji Biała Podlaska–Warszawa. Martwi mnie, że z roku na rok ubywa tych połączeń. Najbardziej oblegany jest niedzielny pociąg do Warszawy, kiedy tłumy studentów wracają z weekendu. Dwa lata temu były trzy połączenia po południu i każdy pociąg był w 90 proc. zapełniony. Teraz jedzie jeden, odjeżdża o godz. 20.17. Pociąg, który kiedyś jechał do Szczecina, teraz dociera tylko do Warszawy i ludzie muszą się przesiadać do zapełnionego pociągu z Lublina – nie kryje oburzenia student Tomasz Jaroszewicz.
Pan Tomek poprosił więc o wsparcie Wojciecha Sosnowskiego, bialskiego radnego, który już dawniej prowadził skuteczną akcję interwencyjną, broniąc likwidowanych połączeń kolejowych.
Także na forum internetowym Dziennika Wschodniego pojawił się apel do parlamentarzystów i radnych o determinację w zabiegach o przywrócenie pociągów do stolicy, Szczecina, Łodzi, Wrocławia i Krakowa.
"Po co wydano miliardy złotych na remonty trakcji kolejowej z Terespola do Warszawy, skoro teraz zarośnie ona trawą? Zamiast uprawiać jałowe spory polityczne, może byście Panowie choć raz, i to wspólnie, zrobili coś pożytecznego dla nas – zwykłych mieszkańców!” – apeluje, podpisujący się jako ~Mieszkaniec~, internauta z Podlasia.
Wojciech Sosnowski przyznaje, że już zebrano ponad 250 podpisów pod przygotowywaną petycją do władz PKP o przywrócenie szybszych połączeń Terespola, Białej Podlaskiej, Międzyrzeca Podlaskiego i Łukowa z Warszawą.
– Nie tylko studenci mają problem z dojazdem do stolicy. Pogorszyły się też lokalne połączenia pod Białą Podlaską – zauważa radny.
Adrianna Iwan, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, wyjaśnia, że władze wojewódzkie nie mają bezpośredniego wpływu na likwidację pociągów dalekobieżnych.
– Nasi miejscowi politycy mogą prosić, próbować interweniować – zauważa. – Wprowadzona 12 grudnia zmiana w ofercie połączeń do Terespola wynika z dostosowania liczby połączeń do rzeczywistej liczby podróżujących osób – twierdzi Beata Czemerajda z Biura Komunikacji Korporacyjnej PKP Intercity Sp. z o.o. – W rozkładzie jazdy dotychczas obowiązującym najwięcej podróżnych wybierało podróż pomiędzy stacjami Warszawa a Siedlce. W związku z tym przy obecnej liczbie podróżnych i wybieranej przez większość trasy, zdecydowaliśmy, że pociągi z Terespola będą kursowały do stacji warszawskich. Jeżeli chodzi o modernizację, to nie jest ona jeszcze ukończona poza odcinkiem Warszawa–Siedlce. Oznacza to, że na jedynie 90 km trasy pociągi mogą w pełni wykorzystywać osiągnięte parametry.