Chociaż od nowego roku istnieje obowiązek opatrzenia cenami towarów eksponowanych na wystawach, to jednak wielu właścicieli sklepów o tym nie wie lub lekceważy prawo.
- Na każdej sztuce przeznaczonej do sprzedaży, także znajdującej się na wystawie, musi być podana cena. Nie dotyczy to supermarketów - tam cena może być umieszczona na półce. Niestety, niewielu sprzedawców umieściło wywieszki cenowe na towarach wystawionych w witrynach - mówi Katarzyna Wawiórko.
Podkreśla, że na razie nie chodzi o karanie właścicieli sklepów, lecz o edukowanie ich, że te przepisy obowiązują do 1 stycznia. Sankcje pojawią się później.
W witrynach większych domów towarowych np. w "Sawku” dostrzegliśmy ceny wyeksponowane przy wszystkich ubraniach. Nie było przy kilku artykułach gospodarstwa domowego m.in. przy mopach.
O wiele gorzej było w niektórych małych sklepach przy ul. Warszawskiej. W "Świecie Zabawek” zauważyliśmy wyeksponowane w witrynie liczne towary bez oznaczeń cenowych. Właściciel, Stanisław Kondraciuk powiedział nam, że nie wiedział, iż już obowiązuje eksponowanie cen w witrynie. Podkreślił, że trudno mu przy olbrzymiej ilości towaru zadbać o wszystkie sprawy. Przysłuchujący się naszej rozmowie klienci bronili handlowca twierdząc, że przy każdej zabawce jest - na nie widocznej od ulicy stronie - mała nalepka cenowa.
W pobliskim sklepie też dostrzegliśmy zegary, artykuły dekoracyjne i papiernicze pozbawione kartoników z cenami. Lepiej było w sąsiednich punktach handlowych, gdzie odpowiednio oznaczono ubrania, buty i inne artykuły.
Niestety, nawet wśród specjalistów istnieją rozbieżności co do określenia terminu obowiązywania nowych uregulowań. K. Wawiórko określa, że nastąpiło to od 1 stycznia. •
Według PIH
- Obowiązek uwidaczniania cen wynika z ustawy o cenach. Jeśli eksponowana oferta przeznaczona jest do sprzedaży, to wtedy cena powinna być umieszczona na wystawie.•