Co sprawdzić przy kupnie mieszkania, żeby nie wplątać się w niepotrzebne kłopoty? Jak poradzić sobie z lawiną papierkowych formalności? Zanim wydasz pieniądze - przeczytaj.
Kupujemy mieszkanie
Co sprawdzić przy kupnie mieszkania, żeby nie wplątać się w niepotrzebne kłopoty? Jak poradzić sobie z lawiną papierkowych formalności? Zanim wydasz pieniądze - przeczytaj.
Kupując mieszkanie od spółdzielni lub developera łatwiej uzyskać ewentualny kredyt hipoteczny. Jednak koszt metra kwadratowego będzie na ogół wyższy niż w przypadku mieszkania używanego. Mamy za to możliwość ulgi podatkowej oraz rozliczenia książeczki mieszkaniowej PKO, jeżeli ją mamy.
Rynek wtórny
Możemy szukać ofert wśród znajomych, w prasie, w spółdzielniach mieszkaniowych.
Zwróćmy uwagę
Na lokalizację mieszkania - ruch uliczny, zakłady przemysłowe, czy lokale rozrywkowe w pobliżu. Obejrzyjmy dokładnie ściany mieszkania, stolarkę okienną, instalację elektryczną, gazową i wodną. Dopiero, gdy sprawdzimy wszystkie warunki techniczne i formalnoprawne, można myśleć o podpisaniu umowy sprzedaży.
Własność mieszkania
przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie złożenia podpisów w obecności notariusza.
Z umową sprzedaży udajemy się do spółdzielni mieszkaniowej, która dokona odbioru technicznego. Niezbędne jest też wstąpienie w poczet członków spółdzielni, co wiąże się z kolejną opłatą oraz dopełnieniem obowiązku meldunkowego.
Ponieważ kupno mieszkania jest czynnością skomplikowaną lepiej rozważmy możliwość zapewnienia sobie pomocy prawnika lub doświadczonego pośrednika w obrocie nieruchomościami.
Gdy już umówimy się ze sprzedającym upewnijmy się czy:
Co z płatnością
Pośrednik gwarantem
Dlaczego potrzebna jest pomoc przy zakupie mieszkania na rynku wtórnym? - zapytaliśmy Annę Kuczyńską prezesa Regionalnego Stowarzyszenia Pośredników
w Lublinie.
- Dzisiaj nie sprawia trudności znalezienie odpowiedniego, o określonym standardzie technicznym lokum. Problemy natomiast mogą być z lokalizacją, ceną, procedurą prawną, gwarancją bezpieczeństwa transakcji, czy spełnieniem indywidualnych wymagań. Na ogół w takich przypadkach nie wszystko da się załatwić samodzielnie - nieodzowna staje się pomoc specjalistów. To oni przykładowo ostrzegą, że budynek chociaż zamieszkany nie został zgłoszony jako inwestycja zakończona. Uratuje to klienta w przyszłości przed możliwymi kłopotami z urzędem. Takich pułapek, jak chociażby nieformalne dawanie zaliczek jest dużo więcej i nie da się wszystkich wymienić, dlatego aby zagwarantować sobie spokój należy prowadzenie transakcji zlecić fachowcom. Ponadto wyeliminuje to zleceniodawcy problem pracochłonnego, samodzielnego wyszukiwania.
Należy również zwrócić uwagę, że w wielu przypadkach pośrednicy najpierw stają się doradcami. Często bezpośrednia rozmowa z fachowcem pozwala klientowi sprecyzować końcowe oczekiwania.
Klient musi sobie zdawać sprawę, że zamiar kupna w określonej dzielnicy mieszkania, na które ma już zgromadzoną pewną kwotę pieniędzy, to dopiero początek. Nim dojdzie do sfinalizowania sprawy musi się on liczyć z niespodziankami i aby ich uniknąć proponuję zacząć od wizyty u pośrednika. Prowizja w wysokości 1 do 2 procent sumy transakcji, a w przypadku większych nieruchomości nawet 0,5 proc. nie jest wysoka, a zapewnia pewność i rzetelność dokonanego wyboru.
Sprawdź co może developer
W naszym kraju firmy developerskie: kupują grunty, budują domy oraz oddają mieszkania pod klucz.
Zwróć uwagę
Ogromnie ważny jest wybór właściwego developera. Na co należy zwrócić uwagę?
• czas działania firmy na rynku.
• opinie o developerze (nie bez znaczenia są jego zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego i ZUS).
• osiągnięcia firmy poświadczone nagrodami, certyfikatami, pisemnymi referencjami.
• statuts firmy, jej finansowa kondycja.
Wszystkie informacje uzyskamy u wybranego przez nas developera. Jeśli tego typu danych nie będzie chciał nam udostępnić, radzimy: wybierzmy innego!
Certyfikat
Surowe zasady przyznawania certyfikatu są dla niektórych barierą nie do przebycia, ale też sprawą honorową. Wiele jednak polskich firm pragnie zdobyć certyfikat przyznawany przez Krajową Izbę Budownictwa dla firmy developerskiej. Certyfikat wydaje się na dwa lata po spełnieniu określonych warunków.
W gąszczu przepisów
Namawiamy do:
• starannego czytania umów (przede wszystkim informacje napisane najdrobniejszym drukiem)
• starannego wyjaśnienia wszelkich wątpliwości
• pamiętajcie, że zakup mieszkania to inwestycja na całe życie.(e)