Kiepska sytuacja finansowa, brak planowania, niegospodarność, zawieranie umów bez zachowania procedur dotyczących zamówień publicznych. To tylko niektóre wyniki audytu przeprowadzonego w jednostkach podległych burmistrzowi Kazimierza Dolnego.
Audyt finansowy i prawny, który przeprowadziła firma zewnętrzna, dotyczył lat 2016, 2017 i 2018. Objął Urząd Miasta, Kazimierski Ośrodek Kultury, Promocji i Turystyki oraz Miejski Zakład Komunalny. Chodziło m.in. o sprawdzenie, jak w tym czasie działały te jednostki pod względem finansowym, jak się rozliczały, na co wydawały pieniądze.
– Z audytu wyłania się niestety mało korzystny obraz Miejskiego Zakładu Komunalnego. Wskazano, że spółka nie tylko znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, ale też nie prowadzi krótko i długoterminowego planowania – tłumaczy Artur Pomianowski, burmistrz Kazimierza Dolnego. – Mało tego, wytknięto jej zwlekanie z uruchomieniem przetargów i dublowanie umów prawnych w obszarze zamówień publicznych, a nawet przygotowanie wniosku o dofinansowanie, który nie miał szans z powodów formalnych na pozytywne rozstrzygnięcie.
Audytorzy zwrócili też uwagę na niektóre umowy realizowane przez KOKPIT. – Ich rozwiązanie mogłoby przynieść oszczędności gminie. Wskazali również, że są takie umowy, które zostały podpisane bez zachowania regulaminów i procedur dotyczących zamówień publicznych – zaznacza Pomianowski. – Wczytując się w dokumenty audytorów widzimy, że trzeba poprawić zakresy podpisywanych umów i dokładniej rozliczać partnerów z ich wykonania. Audytorzy wykazali, że część umów ze względów, których nie chcę komentować nie było uwzględnianych w rejestrach.
Jak tłumaczy burmistrz, audyt był wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców.
– Mieszkańcy chcieli mieć jasną ocenę przeszłości. Dla mnie to oczywiście równie ważne, tak samo jak wyciągnięcie wniosków i zmianę pewnych praktyk – tłumaczy Pomianowski. – Ten dokument pomoże nie tylko Urzędowi Miasta w usprawnieniu procesów zarządczych, ale i podległym jednostkom w lepszym wykorzystaniu środków.
Szczegółowe ustalenia kontroli zostaną przedstawione radnym. O wynikach urząd miasta ma też poinformować mieszkańców. Wyjątkiem są informacje, których upublicznienia zabraniają przepisy.