66,8 kilometrów jazdy ekspresówką – na to czekają tysiące lubelskich kierowców. Cały odcinek S17 Sielce-Piaski ma być gotowy za rok. Ale wybierzmy się w podróż tą trasą już dziś
Jedziemy od Warszawy, na S17 wjeżdżamy przez węzeł Sielce. Do węzła Bogucin mamy 23 kilometry dwupasmowej drogi. Łącznie z lokalną infrastrukturą wybudowano tu 34,4 km nowych dróg. Ten odcinek ma być gotowy na początku kwietnia 2013 roku, a wartość jego budowy to 797,5 mln zł. Wykonawcą jest Mota-Engil Central Europe.
Trasa biegnie z boku "starej” drogi krajowej nr 12/17, po jej północno-wschodniej stronie. Na trasie wybudowano 7 mostów, 13 wiaduktów drogowych, 29 przejść dla zwierząt. Po drodze kierowcy mogą odpocząć, zatankować auto na dużych parkingach – Markuszów Południe i Północ. Po drodze kierowcy mijają 10,2 km ekranów akustycznych.
Bogucin-Dąbrowica
Z węzła Bogucin jedziemy w kierunku węzła Dąbrowica. Ten odcinek S17 ma 7,7 km długości. Wykonawcą jest konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman, a wartość projektu to 415 mln zł. Termin ukończenia prac to 8 czerwca 2013 r. Odcinek kończy się za olbrzymim węzłem Dąbrowica, w kierunku węzła Lubartów, za przecięciem z istniejącą drogą krajową nr 12/17 w Baraku.
Od strony węzła Dąbrowica w kierunku miasta zostanie wybudowany też fragment dojazdu do al.
Solidarności w Lublinie.
Na tym odcinku powstanie dziewięć obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 8 wiaduktów oraz 13 przejść dla zwierząt. Ekrany akustyczne na tym odcinku mają długość 7,5 km.
Dąbrowica-Lubartów
Za węzłem Bogucin wjeżdżamy na faktyczną obwodnicę Lublina, pomiędzy węzłami Dąbrowica-Lubartów. Przed nami 10,2 km głównej trasy, ale łącznie z całą infrastrukturą (drogi dojazdowe, poprzeczne, węzły, skrzyżowania) powstało tu 27,3 km nowych dróg.
Jadąc tym odcinkiem mijamy 14 wiaduktów drogowych, 3 kładki dla pieszych, 8 przejść dla zwierząt. Po drodze mamy węzeł w Jakubowicach – na przecięciu z drogą wojewódzką nr 809 w kierunku Lublina (do ul. Poligonowej), węzeł Lubartów – na przecięciu z projektowaną drogą ekspresową S 19 relacji Białystok-Rzeszów i planowaną drogą krajową klasy GP w kierunku Lublina (do al. Spółdzielczości Pracy). Ekrany akustyczne na tym odcinku mają 13,6 km długości. Termin ukończenia prac to 14 Grudnia 2013 r.
Lubartów-Witosa
Po chwili jesteśmy na kolejnym fragmencie obwodnicy Lublina, pomiędzy węzłami Lubartów i Witosa. Ten odcinek ma 12,8 km długości, ale łącznie z całą infrastrukturą to 19,1 km nowych dróg. Jedziemy trasą po nowym przebiegu, wybudowaną w szczerym polu.
Na tym odcinku mijamy 8 wiaduktów i blisko kilometrową estakadę nad doliną Bystrzycy.
Kierowcy mogą zjechać z trasy na węźle Włodawa (ulokowanym na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 82, przy os. Borek) lub na węźle Mełgiewska (na przecięciu z nową ulicą Mełgiewską i Witosa). Po drodze mijamy ok. 5,1 km ekranów akustycznych. Te dwa odcinki, za nieco ponad 1,1 mld zł wykonuje hiszpańska firma Dragados. Termin ukończenia prac to 14 Grudnia 2013 r.
Witosa-Piaski
Tuż za węzłem Witosa wjeżdżamy na wyremontowaną S17 do początku obwodnicy Piask. Jej długość to 13,1 km (z infrastukturą to łącznie 33 km). Wartość tego odcinka to 460 mln zł, wykonawcą jest konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman. Powstało 15 obiektów inżynierskich, w tym cztery mosty, pięć wiaduktów, sześć kładek dla pieszych.
Kierowcy mogą wjechać do Świdnika z drogi serwisowej oraz przez węzeł Świdnik, na przecięciu ulicy Kusocińskiego. Wzdłuż drogi powstało 19 km ekranów akustycznych. Termin oddania tego odcinka mija dzisiaj, ale trwają ostatnie prace związane z bezpieczeństwem (ustawianie barier). Ruch po głównej jezdni odbywa się bez przeszkód.