Magazyny soli pełne, a sprzęt do zimowego utrzymania w gotowości. Zbliżająca się zima będzie sprawdzianem dla nowego systemu utrzymania dróg.
W poprzednich latach lubelski odział GDDKiA całoroczne utrzymanie dróg krajowych prowadził poprzez zlecanie prac zewnętrznym firmom, w każdym z sześciu rejonów drogowych. Zajmowały się one zimowym utrzymaniem, oznakowaniem czy pielęgnacją terenów zielonych. Wiązało się to z zawieraniem wielu umów, głównie na cztery lata, co wymagało wielu pojedynczych zleceń na konkretne roboty.
– Od tego roku obowiązuje nowy system. Zamiast kilkunastu umów z dużą liczbą pojedynczych zleceń na poszczególne roboty, podpisaliśmy sześć umów na kompleksowe całoroczne utrzymanie dróg, po jednej dla każdego rejonu z innym wykonawcą, na okres 66 miesięcy – tłumaczy Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy GDDKiA.
Tym systemem objętych jest około 933 km dróg. Dla pozostałych 72 km, czyli drogi ekspresowej S12/S17 od Kurowa do Piask, całoroczne utrzymanie prowadzone jest w systemie „utrzymaj standard” przez dwóch wykonawców tych dróg.
Zbliżający się sezon zimowy będzie pierwszym, w którym wykonawcy od początku do końca będą odpowiadać za zimowe utrzymanie dróg, zarządzanych przez GDDKiA w województwie lubelskim. – Zgodnie z umową będą je prowadzić przy użyciu własnego sprzętu i pracowników. Wykonawca zapewnia minimum 65 solarek z pługami, 8 unimogów wyposażonych w pług lemieszowy i solarkę, 82 pługów wraz z nośnikami, 11 pługów wirnikowych i 17 równiarek – wymienia Krzysztof Nalewajko.
W przypadku wystąpienia bardzo trudnych warunków zimowych, np. długotrwałych opadów śniegu, bądź nie wywiązywania się wykonawców z należytego utrzymania dróg, lubelski oddział GDDKiA zabezpieczył we własnych zasobach dodatkowy sprzęt – solarki i pługi oraz pługi wirnikowe. W magazynach soli zgromadzonych jest 24,9 tys. ton soli drogowej, 840 ton soli do solanki i 159 ton chlorku wapnia. Ponadto wzdłuż dróg krajowych w naszym regionie ustawiono ok. 180 km siatki przeciwśnieżnej.
Jezdnie „krajówek” utrzymywane będą w trzech najwyższych standardach: I (łącznie blisko 203 km), II (701 km) i III (ok. 101 km). Jak dodaje rzecznik, w przypadku dróg objętych I i II standardem zimowego utrzymania, jezdnie mają być odśnieżone, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Na spowodowanie, by jezdnia nie była śliska, firma będzie miała 3-4 godziny, z kolei na odśnieżenie od 4 do 6 godzin po ustaniu opadów śniegu.
Jezdnia utrzymywana w III standardzie jest odśnieżona na całej szerokości, przy czym w okresie nie przekraczającym 5-6 godzin śliskość zwalczana jest przez posypanie tylko wyznaczonych miejsc – skrzyżowania, przystanki autobusowe, odcinki dróg o pochyleniu podłużnym ponad 4 proc.
Informacje o warunkach na drogach krajowych województwa lubelskiego można uzyskać całodobowo w Punkcie Informacji Drogowej Oddziału GDDKiA w Lublinie pod nr tel. 81 5328582 lub pod ogólnopolskim telefonem informacyjnym: 19 111.