To koncepcja daleka od ideału – tak o opisywanym przez nas w piątek pomyśle na nowy układ linii komunikacji miejskiej pisze w swej opinii Forum Rozwoju Lublina. Stowarzyszenie ujawniło zbiór swoich uwag przesłanych do Zarządu Transportu Miejskiego.
Jako zaletę przedstawionej przez miasto koncepcji FRL wskazuje wyprostowanie tras linii 13, 26, 39 i 44. Chwali też pomysł na linię 46, która byłaby szybkim połączeniem Czubów z Czechowem omijając ścisłe centrum i jadąc z ul. Sowińskiego przez wiadukt nad al. Solidarności. Forum za niezasadne uważa odkładanie jej uruchomienia do czasu przebudowy ul. Poniatowskiego. Proponuje, by trasa zamiast przy os. Widok kończyła się przy Porębie lub na Gęsiej.
Do kilku innych pomysłów działacze mają więcej zastrzeżeń. Oczekują zwiększenia częstotliwości linii 9 i 151 tak, by w szczycie kursowały co 7,5 minuty (czyli raz co 8, a raz co 7 minut).
Jako błędne rozwiązanie wskazują proponowane przesunięcie linii 14 z al. Piłsudskiego na pl. Wolności. Podkreślają, że przez pierwszą połowę trasy dublowałaby się z „dziewiątką”, a przez drugą z liniami 7 i 55. Radzą, by zamiast tego „czternastka” od Felina jechała obecną trasą do ZUS, a dalej skręcała w Filaretów i kończyła na Widoku. Rejon ul. Filaretów miałby zyskać dzięki temu dojazd na Drogę Męczenników Majdanka, a ul. Armii Krajowej dostałaby w zamian linię 153 skierowaną z Poręby przez Armii Krajowej, Bohaterów Monte Cassino, Zana i Filaretów, a dalej przez Głęboką i obecną trasą.
Inny krytykowany pomysł to wycofanie linii 39 z Czubów tak, by jadąc z centrum skręcała z Nadbystrzyckiej w Zana, a dalej jechała Wojciechowską na Lipniak. Zamiast tego FRL proponuje, by takim skrótem jechała linia 44, zaś linia 39 (jako trolejbus) nadal jechała z Nadbystrzyckiej przez Jana Pawła II, ale kończyła trasę na Widoku, przy Porębie lub na Gęsiej.
Forum Rozwoju Lublina krytykuje też m.in. elektryfikację linii 17 i proponuje, by nadal obsługiwana była autobusami na trasie z Czechowa do Abramowic. Część trasy przez Zemborzycką na Widok miałaby przejąć wydłużona linia 160.