Sonda: Czy na ul. Dożynkowej powinno się ograniczyć prędkość pojazdów do 40 km/h?
W imieniu grupy mieszkańców radna Justyna Budzyńska zwróciła się do lubelskiego Ratusza z prośbą o zmianę organizacji ruchu na ulicy Dożynkowej. Ze względu na natężenie ruchu oraz bliskość osiedli mieszkaniowych zaproponowała wprowadzenie ograniczenia prędkości pojazdów do 40 km/h. To miałoby poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Miejscy urzędnicy na takie rozwiązanie się jednak nie godzą.
– Obecna prędkość jest zbyt wysoka, co stwarza zagrożenie zarówno dla kierowców, jak i pieszych, w szczególności dzieci i seniorów – argumentowała swoją prośbę radna Budzyńska i zapytała prezydenta w interpelacji: „Czy istnieją plany wprowadzenia ograniczenia prędkości do 40 km/h na ulicy Dożynkowej?” oraz „Czy miasto rozważa instalację progów bądź pasów zwalniających w miejscach newralgicznych na tej ulicy w celu zwiększenia bezpieczeństwa?”
Na interpelacje radnej odpowiedział wiceprezydent ds. inwestycji i rozwoju Tomasz Fulara.
– Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. (Dz.U.2019.2311 t.j. z dnia 2019.11.26) w sprawie „Szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach” wyniesienia, jako element uspokojenia ruchu lokalizuje się na całej długości ulicy uwzględniając odległości od łuków poziomych i pionowych, skrzyżowań, przejść dla pieszych. Przy lokalizacji wyniesień należy unikać miejsc występowania elementów infrastruktury podziemnej np. studni, wpustów ulicznych. W zakresie geometrii ulicy, zagospodarowania pasa drogowego oraz infrastruktury podziemnej ulica Dożynkowa została zaprojektowana i wybudowana w sposób niezakładający zastosowanie wyniesień, jako elementów fizycznego uspokojenia ruchu. Dodatkowo, istniejące przystanki w świetle jezdni, zjazdy, skrzyżowania, miejsca postoju znacząco utrudniają montaż wyniesień zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto, należy mieć na uwadze również wstrząsy, drgania i hałas generowany podczas zwalniania najeżdżania i zjeżdżania z wyniesienia typu próg zwalniający. Skutek usytuowania wyniesień, zwłaszcza przy bardzo częstym korzystaniu, byłoby uciążliwe dla mieszkańców. Progi zwalniające utrudniają również odśnieżanie jezdni i prawidłowe odwodnienie drogi oraz wydłużają czas dojazdu dla służb ratunkowych – napisał w odpowiedzi wiceprezydent T. Fulara.
A co z ograniczeniem prędkości do 40 km/h?
– Na ulicy Dożynkowej występuje ograniczanie prędkości jak w obszarze zabudowanym, tj. 50 km/h oraz do 30 km/h przy ul. Orzechowej – przed łukiem, gdzie geometria drogi wymaga zmniejszenia prędkości dopuszczalnej – podkreślił T. Fulara i poinformował radną, że każdy kierowca, oprócz stosowania się do znaków drogowych ma również obowiązek przestrzegać przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2024.1251 t.j. z dnia 2024.08.19). Zgodnie z art.19 ust.1 ww. Ustawy kierujący pojazdem obowiązany jest jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi […], warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
– W związku z nieprzestrzeganiem przez kierujących obowiązujących przepisów i niestosowania się do istniejącego oznakowania zwracam się z prośbą o zgłaszanie do służb porządku publicznego wszystkich zaobserwowanych przypadków łamania prawa, celem wyeliminowania działań stwarzających utrudnienia i zagrożenia bezpieczeństwa. Reasumując, na chwilę obecną nie jest planowana zmiana organizacji ruchu w postaci ograniczenia prędkości dopuszczalnej do 40 km/h oraz zastosowania fizycznych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci wyniesień w ciągu ulicy Dożynkowej – zakończył wiceprezydent Lublina.
A jakie jest wasze zdanie?