![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
![Strefa Płatnego Parkowania w Lublinie ma być większa i podzielona na część droższą i tańszą](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/news/2015/2015-11/4845ff8134a6d7f98d46edbf614b9038.jpg)
Strefa parkowania ma być większa i podzielona na część droższą i tańszą. Opłatom nie podlegałyby auta elektryczne i wybrane hybrydy. Zmaleć miałaby kara dla osób, które nie zdążyły odjechać w opłaconym czasie. Takie są propozycje prezydenta. O ich losie radni zdecydują 19 listopada.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
![Artykuł otwarty](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/open-article.png)
![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
Tu, gdzie już teraz trzeba płacić, postój miałby być droższy, bo obecna Strefa Płatnego Parkowania ma się stać Podstrefą A (na mapie oznaczona kolorem czerwonym). Niższe stawki obowiązywałyby na dwóch obszarach zaliczonych do Podstrefy B (kolor zielony). Teraz nie płaci się tu wcale, a po zmianach płaciłoby się tyle, ile teraz kosztuje postój w centrum.
Z biletem na droższą podstrefę można byłoby zaparkować w tańszej. Ale nie na odwrót. Kierowca przyłapany w droższej strefie na postoju z tańszym biletem byłby traktowany jak gapowicz. Kara wynosić ma 50 zł.
Podstrefy różniłyby się nie tylko cenami biletów jednorazowych, ale i abonamentów. W droższej bilet miesięczny kosztowałby 200 zł, w tańszej o 50 zł mniej. W przypadku abonamentu rocznego różnica wynosiłaby już 300 zł. Pełną listę proponowanych przez prezydenta stawek znajdziecie obok.
Efektem zmiany granic byłoby zwiększenie liczby płatnych miejsc z 1700 do 2400, oczywiście kosztem tych darmowych. Więcej trzeba byłoby też parkomatów, które będzie musiał ustawić nowy operator.
– Umowę z nim zamierzamy podpisać na cztery lata – zapowiada Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.
Nowy operator zostanie wybrany w przetargu. Umowa z obecnym wygaśnie z końcem czerwca.
Parkomaty mają przyjmować monety o nominałach 10, 20 i 50 gr oraz 1, 2 i 5 zł. Najkrótszym czasem, za który będzie można zapłacić pozostanie kwadrans, a w tym przypadku opłata ma być zaokrąglana do dziesiątek groszy. Na zakup biletu będziemy mieć nie więcej niż pięć minut od zajęcia miejsca.
Z opłat za parkowanie zwolnieni mają być użytkownicy samochodów z napędem elektrycznym. A także aut z napędem hybrydowym, o ile w ich świadectwie homologacji lub świadectwie zgodności WE widnieje adnotacja o emisji CO2 poniżej 100 g/km. W Lublinie zarejestrowane są łącznie 42 pojazdy, które byłyby zwolnione z opłat. Oczywiście nie licząc trolejbusów.
Kolejną nowością jest to, że kierowca, który przekroczy opłacony czas parkowania nie będzie musiał płacić całej 50-złotowej kary. W ciągu siedmiu dni od wystawienia wezwania będzie mógł liczyć na łagodniejsze potraktowanie i karę w wysokości 30 zł. Taka taryfa ulgowa nie będzie dotyczyć tych, którzy za postój nie zapłacą wcale.
Zmiany dotyczą też abonamentów N dla osób niepełnosprawnych: zamiast rocznych mają być miesięczne w cenie 4 zł, ważne w obu podstrefach. Ratusz tłumaczy, że kierowcy nie będą musieli co miesiąc kupować abonamentu N, bo możliwy ma być zakup na zapas, ale maksymalnie na 18 miesięcy i na okres nie dłuższy od ważności orzeczenia i karty parkingowej.
Nowe zasady, granice i stawki miałyby obowiązywać od 1 lipca.
Obecna strefa w liczbach
Wybrane dane od początku działalności (1 października 2012 r.) do końca października 2015 r.
• Przychód: 15,9 miliona zł,
liczba wystawionych wezwań: 81 272,
sprzedanych abonamentów miesięcznych: 10 023,
półrocznych: 411,
rocznych: 271,
abonamentów dla mieszkańców: 3079,
• abonamentów dla niepełnosprawnych: 1232
• Najbardziej dochodowe parkomaty: pl. Zamkowy, Sądowa, Krakowskie Przedmieście, Świętoduska, Hipoteczna, Radziwiłłowska
Strefa Płatnego Parkowania w Lublinie - nowy planowany cennik
Planowany Cennik Podstrefy A
• Pierwsza godzina: 3 zł, druga: 3,60 zł, trzecia: 4,30 zł, każda następna: 3 zł, bilet 24-godzinny: 20 zł.
• Abonament A miesięczny: 200 zł, abonament B półroczny: 900 zł, roczny: 1600 zł.
• Abonament M dla mieszkańca, ważny do 12 miesięcy na trzech wskazanych ulicach: 100 zł.
• Abonament N dla osoby niepełnosprawnej miesięczny: 4 zł (na obie podstrefy)
• Koperta: 800 zł miesięcznie
Planowany Cennik Podstrefy B
• Pierwsza godzina: 2 zł, druga: 2,40 zł, trzecia: 2,80 zł, każda następna: 1 zł, bilet 24-godzinny: 15 zł.
• Abonament A miesięczny: 150 zł, abonament B półroczny: 750 zł, roczny: 1300 zł.
• Abonament M dla mieszkańca, ważny do 12 miesięcy na trzech wskazanych ulicach: 100 zł.
• Abonament N dla osoby niepełnosprawnej miesięczny: 4 zł (na obie podstrefy)
• Koperta: 600 zł miesięcznie
Sonda: Co sądzisz o powiększeniu Strefy Płatnego Parkowania?
![](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/poll2.png)