W oparciu o wyników z egzaminu ósmoklasisty oraz osiągnięć z olimpiad przedmiotowych przygotowany został ogólnopolski ranking szkół podstawowych 2023 roku. Pierwsze trzy miejsca w Lublinie zajęły szkoły prywatne
Ranking przygotowany został przez portal WaszaEdukacja.pl. Porównywane były w nim wyniki osiągnięte przez uczniów 10 306 szkół podstawowych, a same dane potrzebne do stworzenia listy pobrano z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, komisji okręgowych oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki. Oprócz wyników egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego oraz obcego i matematyki uwzględniono liczbę laureatów i finalistów Olimpiady Matematycznej Juniorów, Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, Olimpiady Języka Angielskiego Juniorów, Olimpiady Historycznej Juniorów oraz Olimpiady Informatycznej Juniorów.
W rankingu szkół podstawowych w Lublinie udział wzięły 53 szkoły podstawowe (w zmaganiach uwzględniono placówki, w których do egzaminów podeszło minimum 11 uczniów). Pierwsze miejsce zdobyła Prywatna Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi Lublin, która uplasowała się też na 25. miejscu w zestawieniu ogólnopolskim. Na podium znalazły się też Szkoła Podstawowa im. Bolesława Chrobrego Lublin (56. miejsce w kraju) i Społeczna Szkoła Podstawowa im. Sebastiana Fabiana Klonowica Lublin (149. miejsce).
Najlepszą szkołą publiczną została SP nr 29 im. Adama Mickiewicza, która zajęła czwarte miejsce wśród placówek w Lublinie i 194. w kraju. W pierwszej dziesiątce znalazły się też Międzynarodowa Szkoła Podstawowa Paderewski, Szkoła Podstawowa im. św. Wincentego Pallottiego, Szkoła Podstawowa Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, Szkoła Podstawowa Skrzydła Lublin, Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi oraz Szkoła Podstawowa nr 6 im. Romualda Traugutta.
Rankingi, podobne do tego przygotowane przez portal WaszaEdukacja.pl bardzo często pod uwagę rodzice, zapisujący dziecko do podstawówki.
– Warto jednak pamiętać, że ranking szkół podstawowych nie jest jedynym kryterium przy wyborze szkoły dla dziecka. Ostateczna decyzja o wyborze placówki powinna być oparta na wielu różnych czynnikach, takich jak poziom nauczania, atmosfera w szkole, podejście nauczycieli do uczniów czy dostępność dodatkowych zajęć i aktywności pozalekcyjnych – podkreślają autorzy opracowania.