Ulotki są kopalnią informacji. Dzięki nim dowiadujemy się o usługach, towarach, nowych lokalach itd. Ale czasem mamy ich serdecznie dość. Problem powstaje, gdy w masie druków reklamowych w swojej skrzynce pocztowej coraz trudniej znaleźć oczekiwaną korespondencję. Ale nie jesteś przecież skazany na otrzymywanie niechcianych śmieci. Podpowiadamy, jak się przed nimi uchronić
Po pierwsze - idź na pocztę
Co napisać w oświadczeniu?
Po drugie zaopatrz się w naklejkę
Naklejka jest jednoznacznym sygnałem dla osoby roznoszącej ulotki. Oznacza, że właściciel drzwi, ewentualnie wszyscy mieszkańcy posesji nie życzą sobie otrzymywać reklamowych druków bezadresowych. Naklejkę będzie można w dowolnej chwili usunąć. W tym przypadku nie stosuje się jednak żadnych umów, jest to akcja dobrowolna i musisz się liczyć z tym, że nie wszyscy poczują się zobowiązani aby uszanować Twoją wolę wyrażoną w naklejeniu nalepki.Uwaga!
Nie naklejaj kartonika na skrzynce pocztowej.
- Listonosz musi być przekonany o woli właściciela skrzynki. Dlatego prosimy zawsze o oświadczenie pisemne. W przypadku naklejki nigdy nie ma pewności, czy na skrzynce umieścił ją właściciel, czy jakaś osoba przypadkowa - wyjaśnia rzecznik Mroczkowska.
Po trzecie - zostań Robinsonem
Jak dołączyć do Robinsonów?
Aby zostać wpisanym na listę, trzeba dostarczyć do biura SMB (Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, ul. Łucka 2/4/6, 00-845 Warszawa) pisemny wniosek o wpis zawierający imię, nazwisko, adres wraz z kodem pocztowym oraz własnoręczny podpis wnioskodawcy.
Po czwarte - zadbaj o swoje dane
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
(tj. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.), za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest ta, czyją tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, przez powołanie się na numer identyfikacyjny (np. PESEL) albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne (art. 6 ust. 2 ustawy). Nie wszystkie dane są więc od razu osobowymi. Niektóre pojedyncze informacje na Twój temat np. nazwa ulicy, czy numer bloku nie są za nie uznawane. A tylko te, które jednoznacznie na Ciebie wskazują.
Jeśli już udostępniłeś jakiejś firmie swoje dane osobowe, to wcale nie znaczy, że nic nie możesz z tym zrobić. Co prawda czeka Cię trudniejsze zadanie, ale wykonalne. Zakończenia przetwarzania swoich danych nie da się załatwić jednym listem. Trzeba wystąpić z pismem do każdej firmy, która ma nasze dane osobowe i kategorycznie zażądać zakończenia ich przetwarzania. Trzeba jednak pamiętać, ilu i jakim firmom udostępniliśmy nasze dane.
Jeśli jesteśmy przekonani, że nadawca przesyłki zdobył nasz adres nielegalnie, to tym bardziej powinniśmy zainteresować się tą sprawy. Ponieważ działając w ten sposób firma naruszyła prawo, możemy skierować przeciw niej sprawę do sądu.
Uwaga!
dotyczące ochrony danych osobowych.
Aby uzyskać potrzebne informacje, wyślij maila pod adresem sekretariat@giodo.gov.pl
Uwaga!
x Składając zastrzeżenie należy liczyć się z tym, że za druk bezadresowy, poczta uznaje każdy, na którym nie widnieją dane osoby, do której ma trafić. Dlatego wszyscy, którzy złożyli oświadczenie, nie otrzymali np. ulotek informacyjnych dotyczących referendum unijnego, czy projektu konstytucji.
Skąd wziąć naklejkę?
Naklejki są dostępne również w siedzibie Federacji Konsumentów pod adresem:
Rada Krajowa Federacji Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1,
00-030 Warszawa tel. (22) 827 51 05,
e-mail: biuro@federacja-konsumentow.org.pl