Rozpoczął się montaż ażurowych słupów, na których spocznie dach nowego dworca przy Młyńskiej. Konstrukcje nawiązują kształtem do gałęzi drzew
– Ażurowe słupy będą podtrzymywać główną konstrukcję nowego Dworca Metropolitalnego – informuje prezydent Krzysztof Żuk. – Zaczął się już ich montaż, postawiono 4 z 22. To znak, że prace idą bardzo sprawnie.
Stalowe filary zostały zaprojektowane przez architektów z warszawskiej pracowni Tremend, która projektowała nowy dworzec. Konstrukcje powstają na specjalne zamówienie, wykonuje je firma Grant z Ostrowca Świętokrzyskiego, która jest podwykonawcą krakowskiego Mostostalu. Produkcja wymaga precyzyjnego docinania i skomplikowanego spawania profili z okrągłych i kwadratowych rur. Wszystkie zamówione elementy mają być gotowe nie później niż w lutym.
Każdy z filarów składa się z dwóch części. Na razie ustawiane są siedmiometrowej wysokości słupy. – Na górze słupów montowane będą jeszcze korony, które będą się łączyć z konstrukcją zadaszenia budynku Dworca i peronów tak, jak widać to na wizualizacji – relacjonuje prezydent. Z kolei krakowski Mostostal informuje, że przestrzeń między koronami słupów ma być jeszcze uzupełniona kratownicami. Całe zadaszenie ma ważyć ponad 1500 ton.
Nowy dworzec, jak wynika z umowy pomiędzy miastem a warszawską firmą Budimex, powinien być gotowy nie później niż 29 lipca przyszłego roku. Główny budynek będzie mieć formę „pudełka w pudełku”, czyli dwóch szklanych brył, dach ma być spacerowym tarasem obsadzonym zielenią, a na zadaszeniu peronów (jego stalowe konstrukcje widać już od dawna) zamontowane mają być panele fotowoltaiczne.