To jedna ze zmian, które miasto wprowadza w Strefie Płatnego Parkowania. Inną jest zwrócenie pieszym chodnika zabranego pod parking przy Jasnej. To, co tu się stało prezydent uznał za „niedopuszczalne”.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Bulwersujące pieszych oznakowanie ma zniknąć z ul. Jasnej w ciągu kilku dni. Emocje budzi tu wydzielenie miejsc postojowych po lewej stronie ulicy, gdzie parkowanie ma się odbywać ukośnie do jezdni, częściowo na chodniku.
Linie wyznaczające parking wymalowano tak, że pieszym pozostał pas o szerokości 1,5 metra. Nie jest to niezgodne z przepisami, które mówią, że 1,5 m to absolutne minimum, tyle że minimum to w tym miejscu zdecydowanie za mało. Jasna znajduje się w centrum miasta, koło urzędów, biur i sklepów, a pieszych jest tu bardzo wielu, więc także ich sprzeciw był zauważalny.
– Skłonimy się do wniosku mieszkańców, aby uwolnić ten chodnik od parkowania – mówi Beata Krzyżanowska, rzecznik Ratusza. Takie polecenie, po powrocie z urlopu, miał wydać prezydent Lublina. – Zdaniem prezydenta wyznaczenie miejsc parkingowych kosztem przestrzeni dla pieszych jest w tak dużej skali niedopuszczalne. Dlatego powrócimy do parkowania równoległego, tylko na jezdni.
Właśnie w taki sposób na Jasnej parkowało się do tej pory, zresztą większość kierowców z przyzwyczajenia nadal staje tu równolegle.
Nie jest to jedyna zmiana na ul. Jasnej. Na drodze tej dopuszczony zostanie kontraruch rowerowy. Oznacza to dokładnie tyle, że rowerzyści będą mogli jednokierunkową ulicą jechać w przeciwnym kierunku niż samochody.
To rozwiązanie ma być zastosowane jeszcze na kilku innych ulicach jednokierunkowych w Strefie Płatnego Parkowania. Mowa o Ogrodowej, Solnej, Sądowej, Furmańskiej, Cyruliczej i Kowalskiej od pl. Zamkowego do Furmańskiej. Dopuszczenie kontraruchu rowerowego najbardziej może cieszyć cyklistów na równoległej do deptaka ul. Zielonej. Będzie nią można przejechać od ul. Staszica w stronę Świętoduskiej.
– Nowe oznakowanie jest już zamówione – mówi Aleksander Wiącek, asystent prezydenta. – Powinno być wykonane najpóźniej w ciągu dwóch tygodni – dodaje. Natomiast na jezdniach nie będą malowane pasy dla cyklistów, znane choćby z ul. Konopnickiej lub Orlej. – Na jezdniach malowany będzie tzw. sierżant rowerowy, czyli symbol roweru i strzałki wskazujące kierunek ruchu.