Ponad setkę pojazdów: trolejbusów i elektrycznych autobusów chce kupić Ratusz za unijne pieniądze. Planuje też dalszą rozbudowę sieci trolejbusowej. Nad dokumentami już pracują eksperci
- W nowej perspektywie finansowej nadal jest zielone światło dla transportu zbiorowego. Preferowane będą pojazdy ekologiczne - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
- Przygotowaliśmy już pewne wnioski na zakup autobusów elektrycznych. Będziemy stawiać na komunikację opartą o trolejbusy i autobusy elektryczne - zapowiada Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Najnowsze miejskie plany mówią o zakupie około 60 autobusów i 50 trolejbusów. - Chcemy, by ponad połowę tego taboru stanowiły pojazdy przegubowe - deklaruje Malec. Takie dostawy miałyby trafiać do Lublina sukcesywnie do 2022 r. Wcześniej jednak miasto musi opracować wnioski o unijne fundusze.
- Przygotowujemy wstępne koncepcje, przydzielono nam wsparcie ekspertów Jaspersa, byli też przedstawiciele Banku Światowego - mówi Malec.
Drugi z projektowanych odcinków miałby biec ulicą Jana Pawła II od al. Kraśnickiej do ul. Granitowej (tu już niedługo zawisnąć ma sieć prowadząca od ronda). W planach jest też budowa sieci od ul. Mełgiewskiej przez ul. Grygowej do nowej zajezdni trolejbusowej.
Co ważne, rozbudowa komunikacji powinna być prowadzona we współpracy z ościennymi gminami, bo właśnie na wspólne projekty mają stawiać urzędy rozdzielające unijne dotacje.
- Dlatego jesienią zbadamy ruch pasażerski w komunikacji z całej aglomeracji. Takie szczegółowe badania, jak dotąd, na bieżąco prowadzone są dla samego Lublina - mówi Malec. Dane mają pomóc m.in. w projektowaniu węzłów przesiadkowych.
Na liście wydatków, na które miasto będzie się starać o dofinansowanie jest również rozbudowa sieci wyświetlaczy na przystankach oraz rozbudowa systemu zarządzania ruchem.