Na jednokierunkowych ulicach o łącznej długości 4,3 km rowerzyści będą mogli jechać w przeciwną stronę niż samochody. W piątek dowiemy się, czy miastu wystarczy pieniędzy na zaprojektowanie i wykonanie nowego oznakowania, które umożliwi taką jazdę
Alternatywą dla jazdy przez ul. 3 Maja może się stać kontrapas, który powstanie na ul. Ogrodowej i umożliwi przejazd od Czechowskiej pod górę, aż do ul. I Armii Wojska Polskiego (280 m) i tu również przebieg pasa będzie uzależniony od miejsc parkingowych. Z kolei alternatywą dla jazdy przez Krakowskie Przedmieście będzie kontrapas zaplanowany na ul. Jasnej (na zdjęciu) i pozwalający na przejazd od Ewangelickiej do Wieniawskiej.
W ścisłym centrum udostępnione rowerzystom do jazdy „pod prąd” mają być też ul. Strażacka i Ochotnicza, Miła i Wesoła, Nowy Plac Targowy, Targowa, Furmańska, Cyrulicza i Kowalska od pl. Zamkowego do schodów Zaułka Hartwigów (155 m). A także krótki odcinek ul. Lubartowskiej, gdzie będzie można pojechać pasem przeznaczonym dla trolejbusów i skręcić w lewo w Cyruliczą.
Sporego zagęszczenia kontrapasów, które zamierza wyznaczyć miasto mogą się spodziewać mieszkańcy Wieniawy, gdzie będzie można zjechać od Al. Racławickich do ul. Popiełuszki jadąc kontrapasem na ul. Legionowej (385 m). Odbędzie się to kosztem wydzielonego pasa do skrętu w lewo w Al. Racławickie.
Na Wieniawie takie oznakowanie przewidziane jest ponadto na ul. Zuchów, co umożliwi przejazd rowerem od Puławskiej do Legionowej (155 m). Na ul. Akademickiej ruch rowerów będzie możliwy na odcinku od Raabego od Obrońców Pokoju (300 m), ale tu pas będzie biegł raz z jednej, raz z drugiej strony ulicy, w zależności od położenia miejsc parkingowych. Kolejny z zaplanowanych przez miasto kontrapasów ma być wyznaczony na ul. Raabego i pozwoli na przejazd rowerem od ul. Obrońców Pokoju w kierunku Akademickiej (260 m).
W taki sam sposób oznakowane mają być dwie duże ulice na osiedlu Mickiewicza. Przez ul. Grażyny można będzie pojechać rowerem „pod prąd” od ul. Wajdeloty do Rymwida i od ul. Rymwida do Wallenroda, a oba te odcinki mają łącznie 665 metrów. Dodatkowo na ul. Rymwida wymalowany ma być pas prowadzący rowerzystów od ul. Filaretów. Z kolei ulicą Wajdeloty na dwóch kółkach będzie można przemknąć pod prąd od Wileńskiej do Grażyny (540 metrów).
Podobnie jak na os. Mickiewicza będzie na os. Przyjaźni, gdzie główną ulicą będzie można przejechać od al. Tysiąclecia do bloku przy ul. Przyjaźni 22. Kontrapas zaplanowany jest też na ul. Trześniowskiej i pozwoli na przejazd od ul. Niepodległości w stronę ul. Koryznowej.
Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie oznakowania jest już ogłoszony, w piątek będzie wiadomo, kto do niego stanął, jaką cenę zaproponował i jak to się ma do kwoty zarezerwowanej na ten cel w miejskiej kasie.