Znamy już oferty firm gotowych przebudować skrzyżowanie al. Solidarności z al. Sikorskiego, ul. Ducha i Północną. Chętnych na takie zlecenie jest osiem firm, z czego tylko trzy żądają więcej, niż spodziewał się wydać Zarząd Dróg i Mostów. Wszystkie zaoferowały pięcioletnią gwarancję.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Najtańszą ofertę złożyła warszawska SKANSKA, która chce 65,9 miliona zł, drugie w kolei jest konsorcjum PRD Lubartów i tarnobrzeskiego Intopu z ceną 72,4 mln zł, a trzeci pruszkowski STRABAG z ceną 75,8 mln zł.
Teraz miasto musi bardzo sprawnie rozstrzygnąć przetarg, by jak najwcześniej wybrać wykonawcę i by jak najszybciej mógł się on zabrać za oczyszczenie terenu budowy z drzew, które muszą być wycięte przed rozpoczęciem okresu lęgowego ptaków, czyli do końca lutego. Usunąć trzeba 1700 drzew (większość to drobne chucherka), głównie z górek czechowskich, bo to ich skrajem biec ma ul. Północna, która poprowadzi kierowców pod górę, gdzie powstanie nowe rondo i tylko przez nie da się dojechać do ul. Ducha. Także ul. Ducha zostanie znacznie poszerzona, a między jej jezdniami znajdzie się (nie ruszając się z miejsca) znana kierowcom stacja trafo.
Po tej wycince zacznie się zasadnicza część budowy drogi, która zgodnie z warunkami przetargu musi się zakończyć najpóźniej w październiku 2017 r. Do tego czasu kierowcy muszą się liczyć z poważnymi utrudnieniami w ruchu, gdy jezdnie będą znacznie zawężane. Ratusz nie wyklucza jednak scenariusza, że na pewien czas trzeba będzie zamknąć wjazd z tej lub z innej strony.
Szczegółowe objazdy ma przedstawić wykonawca według wytycznych, wśród których znalazł się nawet tak kontrowersyjny pomysł, by ruch drogą krajową nr 19 poprowadzić od al. Spółdzielczości Pracy przez al. Smorawińskiego, wąską ul. Poniatowskiego i Al. Racławickie.
Skutkiem przebudowy ma być przeniesienie na estakady obu jezdni al. Solidarności tak, by biegły nad skrzyżowaniem, które zmieni się w rondo z sygnalizacją świetlną. Ruch ma tu być zorganizowany następująco:
* Na wjeździe z al. Solidarności od strony centrum będą dwa pasy dla jadących w lewo, jeden do jazdy na wprost i jeden do skrętu w prawo.
* Od strony Warszawy zaprojektowano jeden pas do skrętu w prawo, jeden na wprost i jeden do jazdy prosto lub w lewo.
* Na al. Sikorskiego będą dwa pasy do skrętu w prawo i po jednym w pozostałych kierunkach.
* Natomiast na ul. Ducha dwa do skrętu w lewo, jeden na wprost oraz jeden służący do jazdy prosto i w prawo.
Pozostałe oferty:
Mota-Engil Central Europe (Kraków): 78,1 mln zł
Budimex (Warszawa): 78,4 mln zł
Energopol Szczecin: 83,9 mln zł
Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty-Łódź”: 89,3 mln zł
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (Mińsk Mazowiecki): 94,9 mln zł