Coraz niższa samoocena, samotność, problemy z nauką czy otyłość i depresja. To tylko niektóre ze skutków, jakie powodują uzależnienia behawioralne dzieci i młodzieży. Lubelski oddział NFZ zaprasza na spotkanie z psychoterapeutą.
W odróżnieniu od uzależnień chemicznych np. alkoholu czy narkotyków uzależnienia behawioralne dotyczą zachowań, które są trudne do opanowania lub kontrolowania. Wyróżniamy np. uzależnienie od internetu, telefonu, gier komputerowych. Wydające się niepozorne przyzwyczajenia i codzienne, regularne korzystanie z nowych technologii może mieć jednak złe skutki, zwłaszcza w przypadku dzieci i nastolatków.
Jak podaje Narodowy Fundusz Zdrowia, wśród najczęściej występujących uzależnień behawioralnych u nastolatków można wyróżnić:
- Uzależnienie od mediów społecznościowych –nieustanne sprawdzanie powiadomień, przeglądanie postów i nadmierne dzielenie się swoim życiem online. Może to prowadzić do izolacji społecznej, zaburzeń snu czy depresji
- Uzależnienie od gier komputerowych – może prowadzić do zaniedbywania obowiązków szkolnych, problemów ze zdrowiem fizycznym (np. bólów kręgosłupa czy nadwagi oraz trudności w relacjach interpersonalnych
- Zakupoholizm – zakupy online, dostępne za pomocą kilku kliknięć, mogą być sposobem na ucieczkę od problemów emocjonalnych
- Uzależnienie od aktywności fizycznej – obsesyjne dążenie do poprawy swojej sylwetki. Może powodować przetrenowanie, zaburzenia odżywiania czy problemy z kośćmi
Zbyt długi kontakt z technologią, zwłaszcza kiedy jest motywowany np. brakiem zajęcia, stresem, formą „oderwania” się od trudnej codzienności może powodować wspomniane uzależnienia. Młode osoby, które go doświadczają mogą mieć następnie problem m.in. z samooceną, budowaniem relacji z rówieśnikami i rodziną czy problemów z nauką. Może przyczyniać się również do stanów lękowych, depresji czy problemów ze zdrowiem np. z kręgosłupem.
- Rodzice ze swojej strony, poza zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa, powinni także wzmacniać swoje dzieci i edukować je na temat uzależnień behawioralnych i ich konsekwencji. Najlepszą strategią jest wspólne spędzanie wolnego czasu i efektywna komunikacja. Ważna jest również rola nauczycieli. To oni często odpowiadają za wdrażanie programów profilaktycznych oraz za kontakt z organizacjami pozaszkolnymi specjalizującymi się w pomocy osobom uzależnionym. Nauczyciele po zauważeniu pierwszych objawów uzależnienia (częstsze absencje szkolne, pogarszające się oceny) mogą zareagować w odpowiedni sposób, tym samym zatrzymać rozwój uzależnienia, czy też zmniejszyć jego skutki – informuje Karolina Wróbel-Kudyba, psycholog i psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.
Aby uświadomić rodziców na temat pierwszych sygnałów, które mogą wskazywać na uzależnienie, a także sposób na jego uniknięcie lub wyleczenie, Lubelski Narodowy Fundusz Zdrowia zaprasza na spotkanie z psychoterapeutą. Specjalista będzie czekać na chętnych w środę, 28 sierpnia do Sali Obsługi Klientów Lubelskiego NFZ w Lublinie przy ul. Nadstawnej 2-4 w godzinach od 10 do 12.
Indywidualne konsultacje są bezpłatne.