Na przełom sierpnia i września kolejarze zapowiadają przywrócenie pełnego ruchu na ul. Kunickiego pod wiaduktem. Do jesieni będzie trzeba za to poczekać na otwarcie pieszego skrótu pozwalającego dojść przez nowy plac do tunelu prowadzącego na perony stacji Lublin.
O tym, że utrudnienia w ruchu znikną tu pod koniec wakacji lub na początku września kolejarze mówili już pod koniec maja, gdy po wielomiesięcznej przerwie wznawiano przebudowę wiaduktu.
Do tej pory robotnikom udało się wykonać jezdnię po stronie ul. Garbarskiej, gotowe jest tu nowe odwodnienie. Wciąż trwają za to prace przy drugiej połowie jezdni, tej po stronie ul. Pocztowej. – Równocześnie odbudowywane i odnawiane są elementy zabytkowego wiaduktu – informuje Karol Jakubowski zlecającej przebudowę spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Spółka podtrzymuje swoje wcześniejsze deklaracje co do terminu otwarcia jezdni. – Przywrócenie ruchu samochodowego w pełnym zakresie na ul. Kunickiego pod wiaduktem planowane jest na przełomie sierpnia i września – zapowiada Jakubowski. Teraz ruch odbywa się tu wahadłowo i to w ograniczonym zakresie. Każdy może przejechać pod wiaduktem tylko między godz. 19 a 6 rano. W pozostałych godzinach droga dostępna jest tylko dla komunikacji zbiorowej, taksówek, rowerów, zaopatrzenia, służb komunalnych i mieszkańców przyległych kamienic.
Otwarcie jezdni dla samochodów nie będzie jeszcze oznaczać zakończenia wszystkich zaplanowanych tu prac. Wykonawcy skupią się wówczas na dokończeniu nowego placu o roboczej nazwie „Oaza” urządzanego przed wiaduktem po lewej stronie ul. Kunickiego patrząc w stronę ul. 1 Maja. Z tego placu będzie można przejść bezpośrednio na pociąg, co umożliwi przedłużenie przejścia podziemnego pod peronami.
– Ten etap będzie zakończony w październiku – informuje Jakubowski. – Udostępnienie dla pieszych przejścia do peronów nastąpi po uzyskaniu decyzji zgody na użytkowanie. Uzyskanie decyzji jest planowane w listopadzie.
Przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Kunickiego jest jedną z najbardziej ślimaczących się inwestycji w ostatnim czasie. Pierwszy przetarg na zaprojektowanie i wykonanie tych prac ogłoszono jeszcze w grudniu 2010 r., cztery miesiące później kolej zawarła z wykonawcą umowę, w której termin zakończenia prac określono na grudzień 2012 r. Obecnie zlecenie realizuje już nowy wykonawca, z którego wyłonieniem przez długi czas były problemy.