Model panda jest uwieńczeniem dorobku Fiata, który w historii motoryzacji i włoskiego kanonu prezentuje nowy i niepowtarzalny sposób podejścia i pojmowania codziennego korzystania z samochodu, czyniąc go bardziej bezpośrednim, swobodniejszym, łatwiejszym. Oto, dlaczego, z upływem czasu, nazwa Panda stała się nieomal osobną marką, pełną emocjonalnego ładunku, z którą włoscy i europejscy miłośnicy czterech kółek byli i są nadal bardzo mocno związani.
Jako następca uznanego bestsellera, nowy fiat panda debiutuje we wrześniu 2003 roku. Ma nie tylko tę samą nazwę, ale także "ducha” swego słynnego poprzednika, prezentując we współczesny sposób wszystkie wartości modelu, które w zbiorowym odczuciu uczyniły z niego prawdziwą ikonę. W ten sposób narodził się samochód, który w ciągu 6 lat stał się bezdyskusyjnym liderem segmentu: wystarczy wspomnieć, że od rozpoczęcia sprzedaży do dzisiaj zostało wyprodukowanych ponad 1,5 miliona sztuk, a rok 2009 zamknął się rekordową sprzedażą w liczbie 300 000 sztuk.
Handlowemu sukcesowi nowego fiata panda towarzyszyło zdobycie wielu międzynarodowych nagród, w tym prestiżowej “Car of The Year 2004”, która po raz pierwszy została przyznana samochodowi z tego segmentu. Ponadto, samochód ten wyróżnił się w swym segmencie dzięki ustanowieniu kilku rekordów: na przykład, był to pierwszy kompaktowy samochód (o długości poniżej 4 metrów) produkowany w dużej ilości, który został wyposażony w jednostkę napędową diesel (1986). Także w ramach tej kategorii był to pierwszy samochód, w którym zastosowano integralny napęd (1983), a także, który oferował gamę silników przyjaznych środowisku i ekonomicznych pod kątem zużycie paliwa (w roku 1990 rozpoczęto sprzedaż pandy elettra, jednego z pierwszych samochodów z napędem elektrycznym). Ponadto, w roku 2004, dwa samochody Panda 4x4 były bohaterami pełnego ryzyka testu drive, rozpoczętego w Katmandu (Nepal) i zakończonego w wysuniętej bazie Everestu: po raz pierwszy mały samochód "off-road" dotarł do tej bazy położonej na wysokości 5200 metrów. Jest to tym bardziej zadziwiające, jeśli zważy się na fakt, że te dwa samochody zostały przygotowane jedynie przez dokonanie pewnych zmian w oprogramowaniu centralki sterującej silnikiem, w celu dostosowania jej do użycia benzyny dostępnej w danym regionie.
I jeszcze ciekawostka. Podczas, gdy 30 lat temu, we Włoszech, urzędnik średniego szczebla potrzebował 9 miesięcznych pensji, aby sobie pozwolić na kupno pandy (3 700 000 Lirów), dzisiaj wystarczy sześć pensji na ten sam zakup. To doskonale obrazuje, jak fiat panda potrafił dostosować się do zmieniających się czasów, tak ze względu na funkcjonalność, jak i na stosunek jakości do ceny. Zresztą model Panda nie jest to tylko "zwyczajny” samochód miejski, ale jest to prawdziwa “platforma”, na której Fiat stworzył całą rodzinę samochodów, charakteryzujących się technologią i dbałością o szczegóły dostępne w wyższych segmentach.
Na zakończenie, należy przypomnieć, że ostatnio fiat panda został odnowiony dzięki lekkiemu i umiejętnemu “makijażowi”, nigdy przy tym nie rezygnując ze sztandarowych cech super-kompaktowego Fiata: innowacyjnego wzornictwa, zaawansowanej i dostępnej dla wszystkich, technologii, inteligentnym rozwiązaniom upraszczającym i usprawniającym prowadzenie samochodu. Dzisiaj nowa gama dysponuje silnikami tradycyjnymi na benzynę i olej napędowy, o mocy od 54 do 100 KM lub zasilane paliwami alternatywnymi (metan i GPL), które mogą współpracować z mechanicznymi lub sekwencyjnymi zrobotyzowanymi (Dualogic) skrzyniami biegów. Oprócz wersji z napędem przednim lub integralnym, który może być wyposażony w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (Electronic Locking Differential) w połączeniu z ESP (Electronic Stability Program).