Temperatura powietrza na zewnątrz przekracza coraz częściej plus 7 stopni Celsjusza (mimo ostatnich wyskoków lata i zimy). Pora więc, na odwiedzenie serwisu i wymianę opon zimowych na letnie.
Kierowcy muszą pamiętać, że choć wymagana minimalna wysokość bieżnika wg kodeksu drogowego to 1,6 mm, tym niemniej specjaliści zalecają zmianę opon letnich już przy 3 mm. Poza tym – mówi Krzysztof Jabłoński z lubelskiej firmy Car But – ogumienie starsze niż 6 lat, nawet z niskim przebiegiem, nie nadaje się już do bezpiecznego użytku.
Takie ogumienie bezwzględnie należy wymienić. – Niestety, stan polskich dróg: nierówności i dziury, skracają żywotność opon – dodaje Krzysztof Jabłoński.
Fachowcy z Goodyear Dunlop Tires Polska uczulają kierowców, którzy posiadają aluminiowe felgi. Są one bowiem bardzo podatne na uszkodzenia, dlatego warto sprawdzić czy nie uszkodziły one ogumienia oraz czy są właściwie wyważone. Tak zwane „bicie koła” może po kilku minutach jazdy okazać się nie do zniesienia.
Nie polecamy też próbować wymiany opon samemu w warunkach garażowych. To może przynieść więcej szkód niż pożytku. Nawet jeśli posiadamy zamontowane opony na drugim komplecie felg, to przed rozpoczęciem sezonu należy je profesjonalnie wyważyć. Warto też pamiętać, że na tej samej osi powinny być bezwzględnie takie same opony.
Specjaliści z TC Dębica podkreślają, że dla żywotności opon, na których aktualnie jeździmy, najważniejsze jest utrzymanie właściwego ciśnienia powietrza. Niewłaściwe ciśnienie powoduje, że opony nierównomiernie się zużywają. Jeżeli mamy za niskie ciśnienie – zniszczymy bieżnik po obu stronach opony, a nasz samochód będzie więcej palił. Jeżeli natomiast ciśnienie jest za wysokie – szybko zużywa się środkowa część bieżnika. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach – przynajmniej raz na miesiąc. Poza tym ciśnienie powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia pojazdu.
Jeżeli zauważymy, że bieżnik jest zużyty tylko jednostronnie, bądź widać wgłębienie w jego rzeźbie – świadczy to o tym, iż w samochodzie uszkodzone są elementy zawieszenia. W tym przypadku, niezwłoczna wizyta w serwisie i ustawienie geometrii kół jest po prostu konieczna.
Nieużywane opony zimowe trzeba odpowiednio przechowywać aż do jesieni. Dokładnie oczyszczone ogumienie należy przechowywać w przewiewnych i zaciemnionych pomieszczeniach chroniąc je przed działaniem wilgoci, substancji żrących i ropopochodnych. Opony niezbyt dobrze znoszą bardzo niskie i bardzo wysokie temperatury. Zakłada się – i to zarówno dla opon letnich, jak i zimowych – że w pomieszczeniu temperatura nie powinna spaść poniżej minus 5 stopni C i nie powinna nigdy przekroczyć plus 35 stopni C. Jeżeli opony przechowujemy zamontowane na obręczach, to winno się utrzymywać w nich ciśnienie na poziomie 0.7 kPa. Poza tym, warto zakonserwować ogumienie środkami dostępnymi na stacjach benzynowych.
Nikt zapewne dzisiaj nie cierpi na nadmiar czasu, jednak wymiana ogumienia wraz z wyważeniem najczęściej nie przekracza 20–30 minut. Warto więc zatroszczyć się o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich oraz nie tracić w najmniej nieoczekiwanym momencie cennego czasu i nerwów.