Citroën Ax został wprowadzony na rynek w 1987 roku. Pierwsze egzemplarze występowały wyłącznie w karoserii trzydrzwiowej, tylko z silnikiem benzynowym. Od maja 1988 roku Ax produkowany jest w wersji pięciodrzwiowej. Silnik 1.0 litra zostaje zastąpiony silnikiem 1,1 litra z katalizatorem.
Pierwsze egzemplarze Ax nie cieszyły się dobrą opinią. Były wadliwe, głośne, słabo wyposażone, a i jakość montażu pozostawiała wiele do życzenia. W 1991 roku Ax przechodzi face lifting. Poprawiono izolację akustyczną silnika oraz przyłożono szczególną uwagę do kontroli jakości produkcji, co od razu dało efekt w postaci mniejszej liczby usterek. W roku 1994 roku zastąpiono diesla
1,4 litra wysokoprężnym silnikiem 1,5 litra o mocy 54 KM, który do tej pory pozostaje mistrzem oszczędności. Model z takim silnikiem najbardziej godny jest polecenia. Jednostka napędowa jest bardzo oszczędna, a przy tym dosyć zrywna, zapewniająca odpowiednią dynamikę jazdy. Trzeba przyzwyczaić się tylko do głośnej pracy nie rozgrzanego silnika Diesla. Za plus Ax należy uznać niskie koszty eksploatacji, praktyczny bagażnik o pojemności maksymalnej 270 litrów, dosyć komfortowe zawieszenie. Za minus natomiast, bardzo skromne wyposażenia oraz niski stopień bezpieczeństwa biernego, słabe hamulce, głośność. Po prostu, dobry samochód do jazdy miejskiej. Idealne auto dla żony.
Elementy, na które szczególnie trzeba zwrócić uwagę przy kupnie używanego samochodu
W przypadku starszych egzemplarzy, sprzed roku 1991, należy zwrócić uwagę na ogniska korozji w tylnych błotnikach, szczególnie w nadkolach, sprawdzić elementy plastikowe (listwy dachowe). Można też spotkać wadliwe zamki w drzwiach i tylnej klapie
Podwozie:
Przed kupnem samochodu należy zbadać dokładnie stan zawieszenia, szczelność układu wydechowego, sprawność układu hamulcowego (dokładnie!) oraz stan ogumienia.
Silnik:
Najstarsze egzemplarze, sprzed 1991 roku, mają silniki z tendencją do przegrzewania oraz nieszczelnym układem chłodzenia. Trzeba też zwrócić uwagę na wycieki spod uszczelki głowicy cylindrów. Sprawdzić działanie układu elektrycznego, szczególnie modułu układu zapłonowego oraz włącznika zapłonu. Mogą się także trafić egzemplarze z wadliwym sprzęgłem
i alternatorem.