Dziś wchodzą w życie nowe zasady kontroli ruchu drogowego. Patrol policji może łapać fotoradarem na zakazie postoju czy na przystanku autobusowym.
A od 1 stycznia podczas kontroli policja spisze też licznik auta.
Nowe zasady kontroli reguluje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
– Zawarliśmy w nim nowe obowiązki i uprawnienia kierowców aut oraz kontrolujących. Jednocześnie doprecyzowaliśmy istniejące przepisy. Zależy nam na podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach – podkreśla Mariusz Kamiński, szef MSWiA.
Rozporządzenie rozszerza uprawnienia policjantów o wybór miejsca do kontroli ruchu drogowego. Od dziś na czas takiej kontroli radiowóz może zatrzymać się na zakazie postoju czy przystanku.
– Kontrole będą mogły być przeprowadzane niemalże w dowolnym miejscu, nawet jeśli funkcjonariusze złamią w ten sposób przepisy. Dotyczy to zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów. Modyfikacja tych przepisów przyda się osobom, którym przeszkadza widok radiowozu stojącego w miejscu zabronionym – usłyszeliśmy w Komendzie Głównej Policji.
– Ten zapis uruchomi polowanie z nagonką. Teraz dopiero zacznie się partyzantka. Bez CB już nie da rady – komentuje Tomasz, kierowca z dużym doświadczeniem.
>>> Tabliczka na posesji pod Lublinem. Właściciel zakazuje kontroli policyjnych na podjeździe
W przypadku kiedy funkcjonariusz poleci kierowcy, by trzymał ręce na kierownicy lub nie wysiadał, a ten tych poleceń nie wykona, może zostać ukarany mandatem do 500 zł. Nie jest to nowość - ten przepis obowiązuje już od wielu lat, ale warto o tym pamiętać.
Zmieniają się za to zasady tzw. trzeźwych poranków. Policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy.
Rozporządzenie rozszerza też katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje zapłatę mandatu kartą.
To nie koniec zmian. Od 1 stycznia podczas każdej kontroli drogowej policjant spisze z licznika przebieg samochodu. Ma to być skuteczne narzędzie w walce z cofaniem liczników. Policjant, ale także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, będzie mógł sprawdzić przebieg nie tylko auta zatrzymanego do kontroli, ale też pojazdu przewożonego np. na lawecie. Aktualny przebieg wpisze do Centralnej Ewidencji Pojazdów.