Żadna wiążąca decyzja jeszcze nie zapadła. Ale pomysł na to, by skrócić trasę przejazdu pociągu Hetman, jest rozważany. Nie podoba się samorządowcom i posłom z Zamojszczyzny. W czwartek wspólnie wystosowali w tej sprawie petycję do ministerstwa infrastruktury.
Teraz Hetman wyjeżdża o świcie z Hrubieszowa, zatrzymuje się po drodze m.in. w Zamościu, Szczebrzeszynie, Biłgoraju, jedzie dalej przez miasta Podkarpacia i Małopolski, zatrzymuje się m.in. w Krakowie, ale dojechać nim można aż do Wrocławia. Po południu pokonuje tę samą trasę w drodze powrotnej, dojeżdżając do stacji doeclowej późną nocą.
Kilka miesięcy temu pojawiły się doniesienia o tym, że trasa mogłaby zostać skrócona. Hetman miałby dojeżdżać tylko do Krakowa Głównego, a tam pasażerowie musieliby się przesiadać. Możliwe, że zmieniony zostałby również tabor. Zamiast komfortowych wagonów PKP Intercity na trasie mogłyby kursować np. szynobusy.
W sprawie próbowali już od początku roku interweniować na własną rękę samorządowcy, ale również parlamentarzyści z Zamojszczyzny. Spotykając się w czwartek w Sali Consulatus Urzędu Miasta Zamość i podpisując wspólną pertycję ze sprzeciwem, postanowili swój głos wzmocnić, licząc, że będzie on poważniej potraktowany przez rządzących.
Pismo adresowane do wiceministra infrastuktury Piotra Malepszaka (przesłane ma być też do wiadomości m.in. premiera, marszałków Sejmu i Senatu, a także prezesa PKP) podpisali się szefowie kilku samorządów, a także parlamentarzyści z regionu. Tego dnia, ponad politycznymi podziałami wspólne stanowisko zaprezentowali: prezydent Zamościa Rafał Zwolak, burmistrz Hrubieszowa Marta Majewska i Marek Poznański, członek Zarządu Powiatu Hrubieszowskiego, także burmistrz Biłgoraja Wojciech Gleń, burmistrz Szczebrzeszyna Rafał Kowalik, burmistrz Tomaszowa Lubelskiego Wojciech Żukowski oraz posłowie: Sławomir Ćwik (Polska 2050), Jarosław Sachajko (Kukiz`15) i Sławomir Zawiślak (PiS).
W petycji przekonywali, że skrócenie trasy przejazdu zaszkodzi i wykluczy komunikacyjnie Zamojszczyznę, zaszkodzi branży turystycznej, również młodzieży wyjeżdżającej stąd na studia do większych miast, ale też osobom pochodzącym z regionu, które w zachodniej części kraju pracują, ale czasem pociągiem wracają w rodzinne strony. Wyrazili też oczekiwanie, że resort infrastruktury wycofa się ze swoich zamierzeń, a liczbę połączeń kolejowych we wschodniej części województwa lubelskiego zwiększy zamiast redukować.
Pełna treść pisma poniżej.
Szanowny Panie Ministrze,
Jesteśmy bardzo zaniepokojeni planami zmian od grudnia 2024 roku dotychczasowego rozkładu jazdy połączenia kolejowego Hrubieszów-Wrocław oraz zamiarem likwidacji pociągu IC”HETMAN” i gorąco wnioskujemy o zaniechanie tego zamiaru.
Skrócenie trasy w/w pociągu do relacji Hrubieszów-Kraków Główny jest katastrofalnym w skutkach rozwiązaniem dla naszego regionu. Polska Wschodnia jest terenem wykluczonym komunikacyjnie i tego typu rozwiązanie jest krzywdzące dla całego województwa. Uderza to zarówno w branżę turystyczną, jak i młodych ludzi, którzy kształcą się na zachodzie kraju. Wygodne i powszechnie dostępne połączenia komunikacyjne to podstawa dla rozwoju małych miast i całego regionu wschodniego. Dodatkowo skrócenie trasy wyłącznie do Krakowa będzie skutkowało tym, że wspomniany odcinek będzie mógł obsługiwać podwykonawca SKPL, który dysponuje taborem tzw. dojazdowym, czyli wyłącznie na krótkie trasy bez udogodnień dla osób z niepełnosprawnością. Spowoduje to wykluczenie tej grupy społecznej z transportu kolejowego w naszym regionie.
Poprzedni rząd rozwijał połączenia kolejowe w naszym regionie i zasadnym byłoby utrzymanie tego stanu rzeczy, a nawet rozwijanie tej perspektywicznej i ekologicznej komunikacji.
Proponujemy również utworzenie połączeń kolejowych obsługiwanych przez spółkę Interregio z Hrubieszowa do Lublina i z Lublina do Hrubieszowa. Planowana modernizacja linii kolejowej z Rejowca do Zamościa znacznie przyśpieszy i co za tym idzie uatrakcyjni podróż z Hrubieszowa do stolicy województwa.
Jako samorządowcy, mieszkańcy Zamościa, Tomaszowa Lubelskiego, Biłgoraja, Szczebrzeszyna, Hrubieszowa oraz regionu apelujemy do Ministerstwa Infrastruktury o podjęcie stosownych kroków i utrzymanie wspomnianego połączenia kolejowego w przyszłych rozkładach jazdy pociągów.
Jesteśmy gotowi spotkać się z Panem Ministrem Infrastruktury w wyznaczonym terminie.
Do wiadomości:
- Prezes Rady Ministrów Donald Tusk
- Marszałek Sejmu Szymon Hołownia
- Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa – Błońska
- Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak
- Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury Paweł Olszewski
- Przewodniczący Senackiej Komisji Infrastruktury Jan Hamerski
- Wojewoda Lubelski Krzysztof Komorski
- Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski
- Prezes Zarządu PKP S.A. Alan Beroud
- Prezes Zarządu PKP Intercity S.A. Janusz Malinowski
- Przewodniczący Lubelskiego Zespołu Parlamentarnego Krzysztof Grabczuk
- Przewodnicząca Parlamentarnego zespołu ds. Polski Wschodniej Teresa Pamuła
- Przewodnicząca Parlamentarnego zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym Paulina Matysiak