Ile fotoradarów przybyło w Polsce w 2023 roku? Yanosik przygotował raport.
W 2023 roku wymieniono 257 najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych urządzeń pomiarowych. Z raportu ekspertów Yanosika wynika, że do systemu dodano 99 nowych urządzeń, a usunięto zaledwie 2. Oznacza to, że liczba urządzeń w ciągu roku rozrosła się do 640 sztuk. Rok zdominowały odcinkowe pomiary prędkości, których zamontowano aż 41.
Sieć fotoradarów w ubiegłym roku została wzbogacona o 28 nowych urządzeń stacjonarnych, 26 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 2 fotoradary statystyczne.
- Gdzie najczęściej łapią?
Wśród najczęściej potwierdzanych przez kierowców fotoradarów stacjonarnych znalazły się urządzenia zamontowane na drodze wojewódzkiej nr 762 w Kielcach (województwo świętokrzyskie), drodze krajowej numer 6 w Domaradzu (województwo pomorskie) oraz drodze krajowej numer 19 w Jaworniku (województwo podkarpackie).
Z kolei, na topie najczęściej zgłaszanych przez użytkowników Yanosika, rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w ubiegłym roku, znalazły się urządzenia zamontowane na drodze krajowej nr 1 w Pszczynie oraz na drodze krajowej numer 91 w Łodzi, na skrzyżowaniu ulicy Obywatelskiej z Aleją Jana Pawła II oraz skrzyżowaniu ul. Drewnowskiej i Alei Włókniarzy.
Użytkownicy aplikacji Yanosik, w 2023 roku, zgłaszali najczęściej 3 lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości – na S7 w miejscowości Białobrzegi–Nowy Gózd, na A4 na odcinku Kostomłoty–Kąty Wrocławskie oraz na A2, na odcinku Poznań Komorniki–Krzesiny.
Czy w 2024 roku pojawią się nowe fotoradary?
W planach Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) jest dalsza rozbudowa systemu mierników prędkości.
W 2024 roku można spodziewać się nowych odcinkowych pomiarów prędkości, które docelowo mają monitorować 400 km polskich dróg. Nowością w tym roku będzie wprowadzenie większej ilości systemów Red Light na przejazdach kolejowych, które będą nadzorowały, czy kierowca przejechał przez przejazd kolejowo–drogowy, w trakcie nadawanego czerwonego światła.
Dotychczas takie systemy funkcjonowały w zaledwie 4 punktach w Polsce – we Wrocławiu, na ul. Średzkiej i Szczecińskiej, w Warszawie na ul. Cyrulików i w województwie łódzkim w Radomsku.
- Co potrafią nowe fotoradary?
Mierniki nowej generacji, montowane przez CANARD, ku niezadowoleniu kierowców, są niezwykle skuteczne i oferują znacznie wyższą jakość dowodów popełnionych wykroczeń.
Fotoradary mogą pracować w trybie nieprzerwanym, nawet w wyniku trudnych warunków pogodowych. Urządzenia potrafią automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne i identyfikować rodzaj pojazdu.
To nie wszystkie niespodzianki. CANARD wzmacnia swoją flotę o 33 nieoznakowane pojazdy BMW G3L 330i xDrive, które zostaną wyposażone w urządzenia rejestrujące prędkość jazdy oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją. Takie kontrole mobilne będą stanowić skuteczne uzupełnienie sieci stacjonarnych fotoradarów i będą przeprowadzane na niebezpiecznych odcinkach dróg, na których nie ma możliwości stałego montażu fotoradarów.