Aż 23 firmy z Polski i Europy chcą zbudować ekspresówkę S19 od końca obwodnicy Kraśnika do granicy z woj. podkarpackim. Wnioski o dopuszczenie do przetargu na odcinek od Lublina do końca obwodnicy Kraśnika złożyło dziewiętnaście firm.
Jest to pierwszy etap przetargu. – W przyszłym roku wyłonieni zostaną wykonawcy inwestycji realizowanej w trybie projektuj i buduj, a w 2020 roku kierowcy skorzystają z całej blisko 75-kilkometrowej trasy S19 od Lublina w stronę Rzeszowa – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przetarg podzielono na trzy części: od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ (długość ok. 18 km), obwodnicę Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) oraz od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km).
– Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz wybudowanie trasy o łącznej długości ok. 33 km – dodaje Nalewajko.
Dwujezdniowa droga ekspresowa będzie prowadziła po nowym śladzie na wschód od obecnej DK19, a jedynie na odcinkach przechodzących przez kompleksy leśne, w Polichnie i na południe od Janowa Lubelskiego, w korytarzu obecnej drogi. Do drugiego etapu zostanie zaproszonych 20 z 23 firm.
Przebieg drogi (od końca obwodnicy Kraśnika do granicy z woj. podkarpackim)
Początek odcinka pokrywa się z obecnym przebiegiem DK19 w miejscu włączenia obwodnicy Kraśnika. Dalej trasa omija miejscowości: Polichna, Modliborzyce i Janów Lubelski (w wariancie preferowanym wykorzystując projektowaną wcześniej obwodnicę tego miasta) i przechodzi przez kompleks Lasów Janowskich, omijając Łążek Ordynacki, by po przekroczeniu granicy województw dojść do wsi Zapacz koło Niska.
Droga przebiega przez tereny gmin: Kraśnik, Szastarka, Modliborzyce, Janów Lubelski (woj. lubelskie), Jarocin, Ulanów i Nisko (woj. podkarpackie) i dalej w kierunku Rzeszowa, gdzie połączy się z A4. Droga zakończy się na granicy w Barwinku.