

Polak lubi samochody. Ma ich najwięcej w Unii Europejskiej. Ale to jednocześnie auta, które są najstarsze pośród wszystkich krajów członkowskich.

Tak wynika z danych Eurostatu, które prezentuje rankomat.pl.
W 2021 roku na terytorium UE było zarejestrowanych 253,3 mln samochodów osobowych. Najwięcej w Niemczech (48,5 mln), Włoszech (39,8 mln) i Francji (38,7 mln). Polska pod tym względem zajęła czwarte miejsce (25,8 mln) i nieznacznie wyprzedziła Hiszpanię (24,9 mln).
Jeśli zaś chodzi o liczbę zarejestrowanych samochodów osobowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców to Polska była pod tym względem liderem w Unii Europejskiej z wynikiem 687/1000. Na podium znalazły się jeszcze Luksemburg (681/1000) i Włochy (675/1000). Z kolei ostatnie miejsce w zestawieniu zajęła Rumunia (400/1000), nieznacznie wyprzedzając Łotwę (404/1000) i Bułgarię (414/1000).
Ale na polskich drogach dominują wysłużone auta. W 2021 r. Polska miała najwyższy odsetek w Unii Europejskiej zarejestrowanych samochodów osobowych powyżej 20 lat (41,3 proc.). Na podium znalazły się jeszcze Estonia (33,2 proc. ) i Finlandia (29,1 proc.). Natomiast najmniej dwudziestoletnich pojazdów można spotkać na drogach Luksemburga (5,2 proc.), Danii (5,3 proc.) i Holandii (7 proc. ).

Polska najsłabsza w elektrykach
W najbliższych latach europejską motoryzację czekają duże zmiany. Od 2035 roku na terytorium UE ma obowiązywać zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych.
Jednak Polska na razie jest słabo przygotowana do rozwoju elektromobilności. W rankingu LeasePlan EV Readiness Index 2023 nasz kraj zajął ostanie miejsce na 22 uwzględnione europejskie państwa. Autorzy raportu ocenili trzy następujące kryteria: dojrzałość rynku, rozwój infrastruktury oraz ałkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego
Obecnie na polskich drogach jest stosunkowo mało samochodów elektrycznych w porównaniu do pojazdów spalinowych. Ponadto zwykle są to najnowsze modele.
