Zaczęły się przygotowania do rozbiórki dawnego Dworca Południowego PKS, którego miejsce zajmie nowy Dworzec Metropolitalny. Od połowy lutego w okolicach placu budowy pojawią się utrudnienia dla kierowców, a autobusy i trolejbusy pojadą zmienionymi trasami
Plac budowy został otoczony metalowym płotem. Tak wygrodzono ponad 2 hektary, ale to tylko część terenu, który będzie przechodzić gruntowną odmianę. – Prace będą wykonywane jednocześnie na łącznej powierzchni ponad 4 ha – informuje Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.
Za płotem zaczęły się przygotowania do prac rozbiórkowych. Wyburzanych ma być ponad 20 obiektów, w tym spore magazyny przy Młyńskiej i hala dawnego Dworca Południowego PKS.
– Aktualnie trwa demontaż instalacji wewnętrznych znajdujących się w budynkach – relacjonuje Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. Przed rozpoczęciem głównych prac przekładane mają być podziemne instalacje.
Będą utrudnienia
Już teraz wiadomo, że nie da się uniknąć utrudnień dla kierowców i zamykania niektórych ulic. – Będziemy się starali minimalizować utrudnienia dla mieszkańców związane z prowadzonymi robotami – deklaruje Szymczyk.
Pierwsze niedogodności czekają nas w przyszłym miesiącu. – W drugiej połowie lutego – precyzuje Góźdź. – Wówczas konieczne będzie zamknięcie ul. Gazowej, która koliduje z nowo budowanym dworcem. Jej zamkniecie wymusi zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej – dodaje.
Z ul. Gazową możemy się już żegnać na dobre, bo docelowo stanie się drogą ślepą, odciętą nawet od pl. Dworcowego. Miasto zapewnia, że dojazd do Dworca Głównego PKP będzie zachowany. – Jesteśmy na etapie opracowywania ostatecznego rozwiązania w zakresie kursowania komunikacji miejskiej, które zapewni obsługę komunikacyjną dworca – informuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego.
Autobusy i trolejbusy będą mogły jechać od ronda Sportowców przez ul. Młyńską i Dworcową do przystanku na pl. Dworcowym. Tu zawracałyby i jechały z powrotem tą samą trasą. – Planujemy utrzymać dojazd do dworca od strony ul. Młyńskiej – przyznaje Fisz. – Będzie się to zmieniać w zależności od etapu prowadzonych prac.
Na lato 2022
Budowany na zlecenie miasta Dworzec Metropolitalny ma być gotowy najpóźniej pod koniec lipca 2022 r. – Będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej – zapowiada prezydent Krzysztof Żuk.
Koszt nowego dworca wraz z peronami, podziemnym parkingiem i towarzyszącymi mu przebudowami dróg to ok. 300 mln zł, z czego 173 mln zł ma pokryć unijna dotacja.