Nowy dworzec autobusowy będzie mieć zielony dach do spacerów. Tak postanowił Ratusz, który „zmiksował” rozwiązania z dwóch koncepcji przedstawionych mu przez zespół architektów. Budynek będzie projektowany według pierwszej koncepcji, drogi według drugiej.
Zaskoczenia w sprawie dworca nie będzie. Urząd Miasta postąpił tak, jak podpowiadała mu Rada Kultury Przestrzeni będąca ciałem doradczym prezydenta Lublina. Sugerowała ona, by urzędnicy odrzucili obydwie koncepcje, a najlepsze ich elementy złożyli w trzeci wariant. Tak też się stało.
– Docelowy projekt będzie kompilacją poszczególnych rozwiązań z pierwszej i drugiej koncepcji – potwierdza Joanna Bobowska z Urzędu Miasta. Szczegółów nie zdradza, mają być ogłoszone w pierwszych dniach stycznia.
Nieoficjalnie wiadomo, że miasto zdecydowało się na budynek według pierwszego wariantu, czyli tego z większym rozmachem. Przewiduje on, że na dach budynku będzie można wejść (w przeciwieństwie do drugiej koncepcji) i że dach stanie się pełnym zieleni miejscem do spacerów.
Nowy dworzec autobusowy w Lublinie [koncepcja 1]
Z drugiego wariantu zaczerpnięty ma być natomiast nowy kształt ronda Sportowców. Miałoby być ono przebudowane tak, by dało się od niego poprowadzić nową drogę będącą przedłużeniem ciągu ulic: Głębokiej, Muzycznej i Stadionowej. Ta nowa droga miałaby przechodzić tunelem pod torami kolejowymi, a później połączyć się z ul. Wojenną.
Miejscy planiści od początku przyznawali, że zależy im na takim kształcie ronda, który umożliwiałby łatwe wyprowadzenie takiej drogi. Wprost mówili, że rezygnacja z tej trasy byłaby niezasadna. Dodajmy, że ul. Wojenna ma być przebudowywana i to niedługo, bo przy okazji planowanej na ten rok budowy przedłużenia ul. Dywizjonu 303, które ma połączyć ul. Kunickiego z Wrotkowską.
Na podstawie wytycznych, które Ratusz ma przedstawić na specjalnej konferencji prasowej, opracowany będzie docelowy projekt. Dokumentacja budowlana ma być gotowa do końca września tego roku, a projekt wykonawczy do lutego przyszłego roku. Wykonawcę prac budowlanych Urząd Miasta chce wybrać do końca 2019 r., natomiast sam dworzec miałby być gotowy do końca roku 2022.
Dworzec, który powstać ma między ul. Gazową, Dworcową i Młyńską ma docelowo przejąć rolę tego działającego dzisiaj na Podzamczu, gdzie pozostałby tylko punkt przesiadkowy.