Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lubelskie

14 lutego 2021 r.
11:49

Port przeładunkowy w Małaszewiczach. Chińczycy lubią to

Autor: Zdjęcie autora Ewelina Burda
24 0 A A
Port Małaszewicze
Port Małaszewicze (fot. UG Terespol)

Takiej inwestycji w Małaszewiczach nie było od kilkudziesięciu lat – przyznaje Krzysztof Iwaniuk, wójt gminy Terespol, który od początku śledzi losy portu przeładunkowego tuż przy wschodniej granicy. Ma tu powstać ogromny park logistyczny za 4 miliardy złotych. Nie byłoby takich planów, gdyby nie Nowy Jedwabny Szlak.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Wójt terespolskiej gminy od początku wierzył w potencjał Małaszewicz.

– Doskonale pamiętam te wszystkie etapy. Wiele razy zmieniali się zarządcy tej infrastruktury. Niestety, jej stan stale się pogarszał. Kiedy zaczęły się roszady w grupie PKP, jeździliśmy do spółek i zabiegaliśmy o remonty – opowiada Iwaniuk, który jest też przewodniczącym Związku Gmin Wiejskich RP. – Kiedy Małaszewicze znalazły się w rękach PKP Cargo, to wówczas było to bardziej centrum logistycznym. Dzisiaj działa tu kilkanaście terminali i wiele firm spedycyjnych. Wtedy port jednak coraz bardziej był dekapitalizowany. Zdziwiło mnie wówczas, że ci u władzy w PKP wiedzieli, ze stan infrastruktury w Małaszewiczach jest zły, ale nic z tym nie robili.

Targi w Pekinie

Przełom nastąpił kilka lat temu, gdy Małaszewiczami zaczęli interesować się Chińczycy.

– Można powiedzieć że przyjeżdżali masowo. Bo Polska odświeżyła porozumienie o strategicznej współpracy z nimi. Oni już wtedy zaczęli podkreślać, że będą podwajać liczbę kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku – podkreśla wójt. Sam również poleciał do Pekinu na zaproszenie polskiego ambasadora. – To były targi logistyczne. Obszedłem wszystkie stoiska i na każdej mapce tych firm był mały punkcik: Małaszewicze. To mi uzmysłowiło, jak to ważny port dla Chińczyków – tłumaczy Iwaniuk. Program ponad tygodniowej wizyty był tak intensywny, że samorządowiec zdarzył zobaczyć jedynie Mur Chiński. – Mam wielki szacunek do nich, oni są bardzo pracowici, jak mrówki.

(fot. UG Terespol)

Po powrocie do Polski Iwaniuk też szybko zakasał rękawy.

– Nabrałem przekonania, aby jeszcze bardziej powalczyć o rozwój Małaszewicz – tłumaczy. Wójt zaczął przecierać szlaki wielu stołecznych resortów. – Pamiętam, że decydenci z niedowierzaniem słuchali o zapewnianych Chińczyków chętnych do zwiększenia transportów.

100 projektantów

W Małaszewiczach jest już port przeładunkowy, który obsługuje towar przyjeżdżający koleją ze wschodu – w tym z Chin – i jadący na zachód. Ale jednym z najważniejszych celów budowy parku logistycznego jest m.in. poprawa przepustowości kolejowego przejścia w Terespolu do 55 par pociągów na dobę po torze 1520 mm.

– Służy temu szereg inwestycji, takich jak poprawa dostępności przejścia granicznego, rozbudowa układu torów, budowa nowego mostu na Bugu oraz modernizacja infrastruktury kolejowej – tłumaczy Cezary Mitrus, kierownik projektu z ramienia Cargotoru, czyli kolejowej spółki odpowiedzialnej za megainwestycję.

Prawie 3 lata temu Cargotor zlecił przygotowanie projektu budowy największego w Europie parku logistycznego w Małaszewiczach. Biuro projektowe Systra kilka tygodni temu pokazało swoje szkice. Nad projektem pracowało ponad 100 osób, w tym 21 podwykonawców (np. analizy ekonomiczne przeprowadził państwowy Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu z Warszawy).

– Wystąpiliśmy do lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Liczymy, że na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku go dostaniemy – mówi Andrzej Sokolewicz, prezes kolejowej spółki. Jego zdaniem prace budowlane powinny ruszyć w połowie 2022 roku. A potrwają 4 lata.

(fot. LUW)

– Nie ma lepszego momentu, aby chińska koncepcja nowego jedwabnego szlaku mogła przekształcić się w autentyczną korzyść dla Polski – dodaje Sokolewicz.

Plany są ambitne. Park powstanie na terenie kilku gmin powiatu bialskiego. Łącznie to ponad 30 kilometrów kwadratowych. W Małaszewiczach przyjmowane będą pociągi dłuższe (1050 metrów zamiast 750 metrów) i cięższe (nacisk na oś 25 ton zamiast 22,5 tony) niż dotąd. Wszystkie szyny zostaną dostosowane do tzw. standardu UIC60, a prędkość maksymalna wzrośnie do 40 km/h. Projekt obejmuje też modernizację istniejących sześciu stacji (Chotyłów, Bór, Małaszewicze Centralne i Rozrządowa, Kobylany i Zaborze, a także budowa trzech nowych – Kobylany Zachodnie, Osypisko i Karaczewo).

300 miejsc pracy

Cezary Mitrus podkreśla, że nadzorowana przez Ministerstwo Infrastruktury inwestycja to niejako zaproszenie do współpracy dla wszystkich korzystających z terminalu: przewoźników, spedytorów i właścicieli terminali.

– Oczekujemy od przewoźników dostosowania zasobów do spełnienia oczekiwań właścicieli towarów, od właścicieli terminali szybszego przeładunku, który trwa średnio od 6 do 12 h, od spedytorów: zaangażowania w codzienną kontrolę nad relokacją i zatwierdzania ładunków – wylicza kierownik projektu i dodaje, że osiągnięcie docelowych zdolności przewozowych zależne jest od działań wszystkich uczestników. Poza tym, spółka szacuje, że całe to przedsięwzięcie wykreuje ponad 300 nowych stanowisk pracy.

Delegacja z Chin

Decyzje już zapadły

Inwestor zdążył już podpisać porozumienia z samorządami kilku gmin m.in. odnośnie inwestycji drogowych.

– Jest to pierwsza przebudowa Małaszewicz po latach 50-tych ubiegłego stulecia. Budowa wiaduktu w Kobylanach ułatwi naszym mieszkańcom z największej miejscowości wyjazd, ale i komunikację dla wszystkich firm, których mam nadzieję będzie jeszcze więcej w rejonie Małaszewicz – przyznaje wójt Krzysztof Iwaniuk.

Kolejowa spółka nie wniesie żadnego wkładu finansowego w inwestycję: w 100 proc. ma ona zostać zrealizowana ze środków unijnych i budżetowych państw. Realność tego planu potwierdza zastępca dyrektora departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury.

– Zakładamy przyjęcie przez Radę Ministrów programu wieloletniego dla tej inwestycji w tym roku – podkreśla Jakub Kapturzak. Będzie on podobny do realizowanego przez PKP PLK Krajowego Programu Kolejowego. Zdaniem resortu, najważniejsze decyzje, m. in. w Ministerstwie Finansów i Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej już zapadły. – To, co będzie najbardziej wymagające, to zapewnienie wszystkich instytucji w pełną zgodność programu co do reguł pomocy publicznej.

(fot. UG Terespol)

Dr hab. Piotr Witkowski, prof. UMCS z Katedry Gospodarki Światowej i Integracji Europejskiej

O tym Nowym Jedwabnym Szlaku usłyszeliśmy kilka lat temu. Na początku wszyscy entuzjastycznie to przyjmowali, również Unia Europejska, a później ten entuzjazm trochę opadł, m.in. w związku z polityką byłego prezydenta Donalda Trumpa. Unia też zaczęła dostrzegać zagrożenie gospodarcze z tego kierunku chińskiego. Ale nie ulega wątpliwości, że Jedwabny Szlak będzie sprzyjał zwiększonej obecności towarów chińskich w Europie. Droga morska z Chin do zachodnich portów europejskich zajmuje półtora miesiąca, a kolejowa to dwa tygodnie. Poza tym kolej jest tańsza.

Trzeba też pamiętać, że Białoruś również przygotowuje się na ten ruch towarowy. Pod Mińskiem buduje się centrum logistyczne. Nasi sąsiedzi też widzą tu swoją szansę. Kolejowe spółki w Polsce inwestują w infrastrukturę przy granicy, bo to strategiczne tereny, aby obsługiwać przeładunek na inne kierunki. Wobec tego Małaszewicze wydają się naturalnym wyborem. Ten potencjał jest tam od lat 70-tych. Grzechem byłoby z tego nie skorzystać. Te tendencje raczej są niezmienne. A Małaszewicze są kompleksowo przygotowane do obsługi międzynarodowego ruchu kolejowego. Tam jest kadra i infrastruktura. Jest również doskonały klimat w samorządzie. Z punktu widzenia lokalnej społeczności generuje to miejsca pracy i zarobek

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Moto.DW. Z kierowcą wyścigowym Szymonem Ładniakiem testujemy nową Skodę
Moto.DW
film

Moto.DW. Z kierowcą wyścigowym Szymonem Ładniakiem testujemy nową Skodę

W dzisiejszym Moto.DW przyjrzymy się sekundnikom zamontowanym kilka dni temu w Lublinie na skrzyżowaniu ulic Kunickiego - Rejtana - Zemborzycka. Pokażemy, co o tym rozwiązaniu sądzą lubelscy kierowcy. Będziemy na nowo otwartej stacji Orlenu przy S19, powiem kiedy ruszy kolejna, ulokowana vis-a-vis. Szymon Ładniał, kierowca wyścigowy, sprawdzi jak jeździ skoda kamiq selection 1.0 TSI 85 kW (115 KM) 7-Automat DSG.

Awanse i odznaczenia. Strażnicy miejscy świętowali
ZDJĘCIA
galeria

Awanse i odznaczenia. Strażnicy miejscy świętowali

Straż Miejska w Lublinie świętuje 33-lecie. Podczas jubileuszu był czas na awanse i odznaczenia.

Miała być miłość, został szantaż i wstyd

Miała być miłość, został szantaż i wstyd

Na świdnicką policję zgłosił się mieszkaniec, który po wysłaniu swoich nagich zdjęć na portalu randkowym był szantażowany. Policja apeluje i przypomina o rozwadze podczas zawierania internetowych znajomości.

Lublin i Lubartów na autobusy wezmą od marszałka

Lublin i Lubartów na autobusy wezmą od marszałka

Marszałek województwa Jarosław Stawiarski wraz z wicemarszałkiem Piotrem Bresiem wręczyli w piątek dwie umowy na dofinansowanie zakupu ekologicznych autobusów. 20 maszyn trafi do Lublina, a 3 kolejne do Lubartowa. Całość ma kosztować ponad 72 mln zł. Unia Europejska daje 51,5 mln z tej kwoty.

8-latka wybiegła na ulicę. Kierowca nie zdążył zareagować

8-latka wybiegła na ulicę. Kierowca nie zdążył zareagować

W czwartkowe popołudnie 8-letnia dziewczynka wybiegła nagle na jezdnię zza zaparkowanych samochodów.

Śmiertelny wypadek niedaleko Nałęczowa

Śmiertelny wypadek niedaleko Nałęczowa

W piątek rano doszło do tragicznego wypadku na nowej obwodnicy Nałęczowa. Życie stracił 74-letni mężczyzna.

Chcesz zobaczyć Saturna? Jest na to okazja!

Chcesz zobaczyć Saturna? Jest na to okazja!

Kosmos intryguje i ciekawi wszystkich. W piątkowy wieczór będzie można popatrzeć na niego z bliska.

Adam Paluszkiewicz

Międzyrzecki sport w nowych rękach. Dyrektor zbierał doświadczenie w stolicy

Był przedsiębiorcą i społecznikiem. Teraz został dyrektorem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Międzyrzecu Podlaskim. Adam Paluszkiewicz ma ambitny plan, by obudzić w mieszkańcach sportowego ducha.

Pogoda na weekend. Ciepło nie odpuszcza
pogoda
film

Pogoda na weekend. Ciepło nie odpuszcza

Czeka nas kolejny upalny weekend bez kropli deszczu. Termometry ponownie wskażą ponad 30 kresek. Pogodę przygotowaną przez dr Krzysztofa Bartoszka z UMCS prezentuje Agnieszka Wójcik.

Plaga nietrzeźwych kierowców na drogach województwa

Plaga nietrzeźwych kierowców na drogach województwa

W ciągu doby policjanci poinformowali o kilku kolejnych nietrzeźwych kierowcach. Najpierw dwóch z nich zatrzymała policja z Zamościa, kolejny wpadł wczoraj późnym wieczorem w powiecie tomaszowskim po tym jak wjechał w latarnię.

Geniusz Marii Curie – Skłodowskiej wymyka się wszelkim kategoriom
Magazyn

Geniusz Marii Curie – Skłodowskiej wymyka się wszelkim kategoriom

Była pierwszą kobietą, która uzyskała licencjat nauk fizycznych i matematycznych na Sorbonie, była pierwszą kobietą profesorem Sorbony, była pierwszą kobietą i jedną z 4 osób, którym dwukrotnie przyznano Nagrodę Nobla Była pierwszą kobietą która zrobiła prawo jazdy, która przełamywała konwenanse i stereotypy, walczyła o prawa kobiet. A u szczytu sławy, po drugiej nagrodzie Nobla wybijano jej szyby w oknach i chciano wypędzić z Francji. Musiała chronić się u przyjaciółki.

Na otwarciu nowego stadionu lekkoatletycznego w Chełmie nie zabrakło uczniów i absolwentów pobliskiego liceum. Otwarcie nowego obiektu upamiętnili biegiem wokół boiska razem z nauczycielami i rodzicami.
chełm

Taki stadion, że tylko trenować

Nauczyciele wraz ze swoimi uczniami i ich rodzicami wzięli udział w sztafecie pokoleniowej z okazji otwarcia nowego stadionu lekkoatletycznego, znajdującego się przy ich liceum.

Specjalna linia RAD. Dokąd nią pojedziemy?
ROZKŁAD JAZDY

Specjalna linia RAD. Dokąd nią pojedziemy?

Przykładem lat ubiegłych, na dożynki w Radawcu będziemy mogli pojechać autobusem. I to bezpłatnie.

Zakład Karny w Chełmie oferuje możliwość dzierżawy hali produkcyjnej

Zakład Karny w Chełmie oferuje możliwość dzierżawy hali produkcyjnej

Edach Budowlani Lublin drugi raz w tym sezonie zagrają przed własną publicznością

Edach Budowlani Lublin chcą w końcu wygrać u siebie

W trzeciej kolejce Edach Budowlani Lublin zmierzą się z KS WizjaMed Budowlanymi Łódź. Pierwszy gwizdek na boisku przy ul. Magnoliowej, w niedzielę o godzinie 14.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium